Gerhard Mitter - úspěšný závodník a rodák z Čech

Gerhard Mitter

Gerhard Mitter byl jedním z nejlepších závodních jezdců 60. let, který se proslavil zejména úspěchy ve Formuli 1 a v závodech do vrchu. Své největší úspěchy slavil jako tovární jezdec Porsche a stejně jako zakladatel značky Ferdinand Porsche, byl i on rodákem z Čech. U příležitosti 50. výročí jeho úmrtí se ohlédneme za jeho životními úspěchy. Narodil 30. srpna 1935 v Krásné Lípě (tehdy Schönlinde), ale důsledky 2. světové války a následný odsun sudetských Němců ho připravily o dětství i o vlast. Rodina musela Čechy opustit a odstěhovala se do městečka Böblingen u Stuttgartu. Jeho talent a vášeň pro rychlou jízdu ho pak přivedla do světa závodů.

Gerhard Mitter

Po počátečních úspěších v motocyklových závodech v 50. letech 20. století vyměnil Mitter v roce 1959 motorku za závodní vůz. Díky své prosperující dílně a prodejně automobilů si pak mohl dovolit pozvednout svého koníčka na profesionální úroveň. Vyučený mechanik nejprve začínal ve Formuli Junior a stal se nejúspěšnějším německým jezdcem v této závodní třídě. Pozornost si vysloužil také tím, že si sám konstruoval vlastní vozy. Na Lotusu-DKW, jehož motor sám vyladil, byl nejlepším německým pilotem této třídy vůbec.

Gerhard Mitter

První úspěch přišel v roce 1963 v závodě Formule 1 na Nürburgringu, kde s vozem Porsche 718 dokázal získat body na domácí Grand Prix Německa při umístění na krásném 4. místě. Byl to teprve jeho druhý závod Formule 1. V roce 1964 se stal továrním jezdcem Porsche a krátce nato se zúčastnil mistrovství Evropy v závodech do vrchu, čímž navázal na úspěšného jezdce Edgara Bartha, který zemřel v roce 1965. Mitter získal tři tituly mistra Evropy, a to ve třech po sobě jdoucích letech. V roce 1966 toho dosáhl s vozem Porsche 906 Carrera 6. V letech 1967 a 1968 obhájil titul s vozem Porsche 910/8 Bergspyder. Díky své schopnosti koncentrace a naprostého soustředění se Mitter stal v závodech do vrchu prakticky neporazitelným.

Gerhard Mitter vyhrál mnoho závodů a na spoustě z nich se umístil na dobré pozici. V roce 1967 se spolu Gerhardem Kochem umístili s vozem Porsche 910 na 2. místě ve třídě v závodě 1000km ve Spa. V roce 1969 oslavil Mitter své největší vítězství. Spolu se svým kolegou Udem Schützem vyhrál závod Targa Florio s vozem Porsche 908/02. Jen o týden později závodil ve Spa-Francorchamps, kde debutoval s novým Porsche 917. Přestože ho zlomená ventilová pružina donutila odstoupit po pouhém jednom kole, právě v tomto roce byl součástí továrního týmu Porsche System Engineering, který poprvé vyhrál mistrovství světa sportovních vozů FIA v historii Porsche. Ve 24-hodinovce v Daytoně se Porsche 908 LH Gerharda Mittera a Udo Schütze umístilo na celkovém 2. místě.

Navzdory úspěchům v mistrovství Evropy do vrchu a v mistrovství světa sportovních vozů se Mitter vrátil zpět do světa Formule, což se mu stalo osudným. 1.srpna 1969 při pátečním tréninku ve Velké ceně Německa na Nürburgringu havaroval se svým vozem BMW Formule 2 na Flugplatzu a ve věku 33 let zemřel. Ostatní jezdci BMW F2 následně odstoupili, stejně jako jeho blízký přítel Hans Herrmann.

Přehled vítězství Gerharda Mittera s Porsche

Datum Závod Jezdci Model
3.5. 1964 DARM GT Trier (GT2.5) Gerhard Mitter 907 LH (Langheck Coupe)
13.6. 1965 Závod do vrchu Rossfeld Gerhard Mitter 904/8 Bergspyder
4.7. 1965 Norisring (P2.0) Gerhard Mitter 904/8 Bergspyder
18.7. 1965 Solitude (P2.0) Gerhard Mitter 904/8 Bergspyder
19.6. 1966 DARM Mainz-Finthen (S+1.6) Gerhard Mitter 906 Carrera 6
17.7. 1966 DARM Norisring - Sports and Prototypes Gerhard Mitter 906 Carrera 6
11.9. 1966 Hockenheim Grand Prix Gerhard Mitter 906 Carrera 6
14.8. 1966 500 km Zeltweg Gerhard Mitter / Hans Herrmann 906 Carrera 6
9.10. 1966 Preis von Tirol (SP2.0) Gerhard Mitter 906 Carrera 6
19.3. 1967 4 hodiny v Monze Gerhard Mitter / Karl von Wendt 911 S
23.7. 1967 Mugello Grand Prix Gerhard Mitter / Udo Schütz 910/8
30.7. 1967 Závod do vrchu Freiburg-Schauinsland Gerhard Mitter 910/8 Bergspyder
27.8. 1967 Závod do vrchu Ollon-Villars Gerhard Mitter 910/8 Bergspyder
4.5. 1969 Targa Florio Gerhard Mitter / Udo Schütz 908/02 Spyder

Gerhard Mitter Gerhard Mitter Gerhard Mitter Gerhard Mitter

Porsche 917 slaví 50 let Walter Röhrl slaví 25 let u Porsche Historie 911 ST (1969 - 1972) Porsche a Targa Florio


Steve