Porsche 917 slaví 50 let


Legendární Porsche 917, představené 12. března 1969 na autosalonu v Ženevě, letos slaví 50 let. Vůz dosáhl celkového vítězství již v prvním roce svého nasazení v závodě 1000 km v rakouském Zeltwegu. V roce 1970 pak Hans Herrmann a Richard Attwood vybojovali prestižní celkové vítězství v Le Mans a úspěch zopakovali Helmut Marko a Gijs van Lennep také v roce 1971.

Typ 917 Langheck s prodlouženou zádí se ve své době s rychlostí 386 km/h stal nejrychlejším vozem v Le Mans. Vyrobeno bylo pouhých 5 kusů tohoto provedení.
Pozdější verze 917/10 a 917/30 o výkonu přes 1000 koní dominovaly v letech 1972 a 1973 severoamerickému seriálu CanAm a evropské Interserii. Technologie přeplňovaného motoru se v roce 1974 použila v modelu 911 Turbo.

Ferdinand Piëch, muž, který stvořil Porsche 917, tehdy označil tento projekt jako nejriskantnější krok ve své kariéře. Vnuk Ferdinanda Porscheho po dokončení diplomové práce o vývoji motoru pro F1 nejprve pracoval pod svým strýcem Ferrym na konstrukcích motorů. V roce 1968 se stal ředitelem vývojového oddělení Porsche. 917 byla rychlá a spolehlivá, což jsou klíčové vlastnosti, které vedly k takovému úspěchu. Porsche 917, kterému se přezdívá závodní auto století, pro mnoho fanoušků zůstává vrcholným soutěžním vozem navzdory jeho relativně krátké závodní kariéře.
Jen málo závodních aut dosáhlo takové popularity jako právě 917-ka. Bylo nebezpečně rychlé, velmi spolehlivé a vyhrávalo tituly již od začátků svého působení, tedy od roku 1970, kdy model 917 vítězně debutoval na Le Mans. Tyto úspěchy byly pak zopakovány i v dalších letech. Dodnes je Porsche 917 ikonou mezi závodními vozy a jeho jméno vzbuzuje respekt nejen v řadách konkurence, ale i mezi automobilovými fanoušky.