Zajímavosti o filmu Le Mans (1971)

Le Mans (1971)

Kultovní film Le Mans z roku 1971 se Stevem McQueenem s realisticky ztvárněným pohledem do světa automobilových závodů a jeho zákulisí asi netřeba představovat. Fanoušci Porsche a vytrvalostní 24-hodinovky Le Mans považují tento film za oblíbenou kultovní klasiku. Letos je to již 50 let od jeho uvedení a k tomuto výročí vám nyní přinášíme několik zajímavostí z jeho natáčení. Steve McQueen byl víc než jen legenda stříbrného plátna, měl také velkou vášeň pro závodění a natočit film o 24-hodinovém závodě Le Mans byl jeho celoživotním snem. Chtěl natočit autentický film ze života závodního jezdce, což se mu také povedlo.

Le Mans (1971)

Přípravy pro natáčení začaly tři roky před jeho premiérou v roce 1971. McQueen si pořídil svůj vlastní závodní vůz Porsche 908 Spyder, se kterým pak trénoval v Kalifornii a poté získal závodní licenci. Následně se přímo zúčastnil 12-hodinového vytrvalostního závodu v Sebringu, kde i se zlomenou nohou obsadil 2. místo po boku svého spolujezdce Petera Revsona. Model 908 byl zároveň použit jako kamerový vůz pro budoucí film Le Mans přímo při jízdě v samotném závodě.

Le Mans (1971)

Pro natáčení bylo najato 41 profesionálních závodních jezdců. Mezi nimi bylo šest současných i budoucích vítězů 24-hodinového závodu, jako Jacky Ickx, Richard Attwood, Gérard Larrousse, Jürgen Barth, Masten Gregory a Derek Bell. Pro účely natáčení postavila společnost McQueen"s Solar Productions poblíž kempu Houx malé městečko, kde sídlily administrativní služby, mzdová účtárna, promítací místnost a kantýna, ve které byla dokonce instalována jedna z prvních mikrovlnných trub.

Le Mans (1971)

V roce 1970 získalo Porsche s vozem 917 K své první celkové vítězství v Le Mans a navíc obsadilo všechna místa na stupních vítězů. Ačkoli dobrá polovina scén je autentická a natočená přímo během samotného závodu, jedná se o film s fiktivním příběhem i postavami. To znamená, že jména jezdců a výsledky závodu ve filmu neodrážejí skutečnost a skutečný vítězný vůz 917 je z filmu v podstatě vynechán.

Le Mans (1971)

Na scénáři pracovali tři scenáristé, včetně Harryho Kleinera a automobilového experta časopisu Playboy Kena Purdyho. Natáčení začalo ještě před dokončením finální verze scénáře 7. června 1970. Probíhalo z velké části přímo na závodní dráze, kam se štáb přesunul krátce po skončení skutečného závodu. Zajímavostí je, že kromě závodních jezdců, komparzu a reklamních poutačů musel štáb sehnat také hmyz, který se během závodu na trati hojně vyskytoval a přilepoval se na okna vozů, jenže během natáčení již z trati hmyz téměř vymmizel. Natáčení skončilo o dva měsíce dříve, než bylo plánováno, a to 10. listopadu. Po závodě bylo mnoho jezdců využito k natáčení fiktivních závodních scén v Porsche 917 a Ferrari 512.

Samotné natáčení bylo velmi náročné a v jeho průběhu nebylo nouze o dramatické momenty. Například při natáčení nehody, při které závodník utíká před explodujícím Ferrari. To totiž začalo hořet dříve, než bylo plánováno, takže kaskadér nestihl uběhnout dostatečně daleko a utrpěl popáleniny. Do finálního filmu se pak dostala jen část tohoto záběru. Premiéra filmu proběhla 23. června 1971 a celková délka filmového materiálu byla ohromujících 10 000 metrů. Ve filmu o délce 104 minut během první půlhodiny nepadne ani slovo. Jde o jeden z nejrealističtějších filmů ze závodního prostředí a jeho zhlédnutí je nutnost pro každého filmového i automobilového fanouška.

Srovnání výsledků 24 hodin Le Mans 1970

Skutečné pořadí Pořadí ve filmu
1. Porsche 917 K #23, Hans Herrmann/Richard Attwood Porsche 917 K #22, Paul-Jacques Dion/Larry Wilson
2. Porsche 917 LH #3, Gérard Larrousse/Willi Kauhsen Porsche 917 K #21, Johann Ritter/Peter Wiese/Michael Delaney (v podání McQueena)
3. Porsche 908/02 LH #27, Helmut Marko/Rudi Lins Ferrari 512S Stahl #8

Le Mans (1971) Le Mans (1971) Le Mans (1971)

Porsche 917 slaví 50 let Porsche Unseen - 15 utajených prototypů Porsche Historie 911 ST (1969 - 1972) 8 hodin v Bahrajnu - první vítězství nové 991 RSR


Steve