Carrera GT slaví 25 let

Porsche Carrera GT

Letos je to již 25 let od světové premiéry technologicky propracovaného a nadčasového supersportu Carrera GT. Premiéra koncepčního vozu proběhla 28. září 2000 v Paříži a oficiální představení sériové verze následovalo v březnu 2003 na autosalonu v Ženevě. Po velkém prodejním úspěchu bylo z původně plánovaných 1000 kusů vyrobeno dohromady 1270 vozů. Poslední vůz opustil brány továrny v Lipsku v dubnu 2006. Carrera GT byla jedním z mála projektů supersportovních vozů na světě, který byl pro automobilku úspěšný také z ekonomického hlediska.

Porsche Carrera GT

Vývojové práce začaly v roce 1999, kdy byl pozastaven projekt závodního Porsche 9R3. Koncept Carrera GT z něj převzala 5,5-litrový motor V10, převodovku a koncept karosérie, monokok z plastu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFRP). Na design dohlížel Harm Lagaay, tehdejší šéfdesignér Porsche. Lagaay působil v letech 1971 až 1977 v návrhovém oddělení ve Weissachu, kde pracoval na vývoji modelů 924 a 911. Do Porsche se pak vrátil v roce 1989 jako hlavní designér Porsche ve Weissachu, kde nesl odpovědnost za všechny vyvíjené vozy. Dohlížel na vznik modelů 968, 911 řady 993, Boxster 986, 911 řady 996, Cayenne 955 a jeho kariéra vyvrcholila uvedením modelu Carrera GT.

Porsche Carrera GT

Zdvihový objem sériové verze byl navýšen na 5,7 litru a disponoval výkonem 612 koní. Carrera GT byl také prvním vozem na světě vybaveným keramickou spojkou (PCCC). Spojka váží pouhých 3,5 kg, což je 1/3 hmotnosti spojky 996 Turbo. Přísné požadavky na celkovou koncepci vozu vylučovaly instalaci standardní převodovky. Aby bylo možné zvládnout specifické podmínky z hlediska točivého momentu, rozvoru, aerodynamiky a výšky těžiště, byla pro Carreru GT vyvinuta zcela nová převodovka s příčným převodem s integrovanou nádrží na motorový olej a cyklonovým odlučovačem pro potlačení pěnění oleje. Legendární, dřevem obložená řadicí páka byla vyrobena po vzoru závodního Porsche 917 K.

Porsche Carrera GT

Vůz byl vybaven malou dvoudílnou střechou (každý díl vážil 2,4 kg), kterou lze složit do zavazadlového prostoru v přední části vozu. Při překročení rychlosti 120 km/h se vzadu samočinně vysune spoiler, který spolu s komplikovaným systémem spoilerů a difůzorů skrytých v podvozku vozu zajišťoval mimořádnou stabilitu vozu i při rychlostech nad 300 km/h.

Porsche Carrera GT

U příležitosti 25. výročí tohoto skvostu zveřejnilo Porsche exkluzivní video, ve kterém se sešlo několik klíčových postav stojících za vývojem vozu. Vystupuje zde například vedoucí projektu Roland Kussmaul, který pomohl začlenit prvky Porsche do technického zpracování hotového modelu, vedoucí vývoje Michael Hölscher nebo hlavní designér Roland Heiler a samozřejmě legendární testovací jezdec Porsche Walter Röhrl.

Při uvedení na trh stála Carrera GT 452 690 euro. V současnosti hodnota vozu neustále roste a na trhu se objevují nabídky za 1,5 milionu eur (zhruba 38 milionů korun). Konkrétní cena se liší podle stavu vozidla, historie a případných úprav, ale vůz se stal velmi sběratelsky ceněným kouskem.

Technické údaje
Typ motoru Vidlicový 10-válec
Obsah válců 5733 ccm
Výkon 450 kW (612 HP) při 8000 ot./min.
Točivý moment 590 Nm při 5750 ot./min.
Maximální rychlost 330 km/h
Zrychlení (0-100 km/h) 3,9 s
Hmotnost 1380 kg
Původní cena 452 690 euro

VIDEO: 25 years of the Porsche Carrera GT Fotogalerie modelu Carrera GT GALERIE: Nicol a Porsche 911 GT3


Steve