Porsche 911 generace 993 slaví 30 let

Porsche 911 řada 993

Řada 993, která je asi nejvíce známá jako poslední 911-ka s vzduchem chlazeným motorem, slaví 30 let od své premiéry 9. září 1993 na autosalonu IAA ve Frankfurtu. Čtvrtá generace Porsche 911 vyráběná v letech 1994 až 1998 znamenala konec vzduchem chlazených modelů 911, ale také velký skok v technologii a výraznější evoluci charakteristického vzhledu tohoto ikonického modelu. Pojďme si připomenout historii jedné z nejžádanějších generací 911-ky.

Porsche 911 řada 993

Generace 993 byla vrcholem technologie vzduchem chlazených motorů v řadě 911. Při svém uvedení na trh dosahoval atmosférický třílitrový šestiválec výkonu 272 koní, ale po roce 1995 byl zvýšen zvýšen na 285 koní a k dispozici byla i varianta s výkonem 300 koní. V tomto roce byl zároveň představen model 911 Turbo s motorem objemu 3,6 litru přeplňovaný dvěma turbodmychadly disponující výkonem 408 koní. Prvním vozem se dvěma turbodmychadly byl ikonický model Porsche 959 z roku 1986. U modelu 993 Turbo se inženýři k této myšlence vrátili a vylepšili ji pro sériovou výrobu. Z Turba pak byla odvozena i nejvýkonnější silniční verze 911 GT2, která nabízela výkon 450 koní. Technologie bi-turbo je neustále zdokonalována a je součástí i současné verze 911 Turbo generace 992.

Porsche 911 řada 993

Model byl velmi úspěšný také díky zcela novému hliníkovému podvozku, který spojil lehké materiály s komplexním víceprvkovým zavěšením na základě zkušeností z motoristického sportu. Díky tomu byl vůz lehký a stabilní s výbornou ovladatelností sníženou přetáčivostí. Použití hliníkových tlumičů pomohlo snížit hmotnost a zlepšit schopnost rychle a snadno reagovat na pokyny řidiče. Celkově nový podvozek umožnil rychlejší a bezpečnější změny jízdních pruhů i při vysoké rychlosti a zároveň se snížil hluk a vibrace od vozovky. Konstrukce podvozku položila základy, které se dodnes používají u 911-ek používají dodnes.

Porsche 911 řada 993

Design této modelové řady prošel poměrně výraznou vizuální proměnou. Z předchozí řady 964 přebírá v podstatě jen kapotu, střechu a dveře. Přední část byla ve srovnání s předchozím modelem snížena a karoserie na obou koncích rozšířena, přičemž se směrem dozadu zužuje. Přední blatníky jsou širší, zadní sdružená světla umístěna od něco výše. Určité prvky vzhledu byly inspirovány úspěšnými modely Porsche 959 a 928. Za designem stály tehdejší šéfdesignér Harm Lagaay a designér Tony Hatter, který pracoval u Porsche od roku 1986 a tedy navrhl i předchozí řadu 964.

Porsche 911 řada 993

Novinkou v řadě 993 bylo mimo jiné také zcela nové provedení verze Targa představené v roce 1995. Oproti předchozím modelům měla velkou posuvnou skleněnou střechu namísto odnímatelné látkové střechy a charakteristického ochranného oblouku, která byla součástí všech předchozích modelů Targa. Tónované tepelně izolační střešní okno bylo možné stisknutím tlačítka zasunout za zadní okno. Řidič si tak mohl užívat otevřenou jízdu jako v kabrioletu i se staženou střechou. Tím se zároveň zachovala i charakteristická linie střechy jako u verze kupé. Návrat ke klasickému střešnímu rámu proběhl až v roce 2013 u generace 991. Ikonická střecha se nyní ovládá elektronicky stisknutím tlačítka a při otevření se automaticky stáhne a složí za zadní sedadla.

Evoluce 911-ky (1963-2004) Walter Röhrl slaví 75. narozeniny Porsche Design slaví 50 let


Steve