911 GT3 slaví 25 let


Porsche 911 mělo vždy velmi blízko k motorsportu, obzvlášť verze jako 911 R, Carrera RS 2.7 nebo Carrera RS 3.0, přináší na závodním okruhu opravdu skvělou zábavu. V roce 1999 se v Porsche rozhodli, že sortiment doplní o variantu, u které se blízkost k motoristickým sportům stane pro její zákazníky větší realitou, než kdy dříve.

První 911 GT3 vyšla v tehdejší modelové řadě 996. Měla premiéru na autosalonu v Ženevě a pod jejím vývojem jsou podepsaná dvě zvučná jména, Roland Kussmaul a Walter Röhrl. I diky tomu patří 911 GT3 do stálé nabídky modelového portfolia již 25 let. S každou další inovací je rychlejší, dynamičtější, přesnější a zároveň vyspělejší. Jsou tu ale také věci, které si vůz zachovává dodnes. Tím je atmosférický motor, manuální převodovka a pohon výhradně zadních kol.

V průběhu let byly ze silniční GT3 vyvinuty různé závodní verze. Kromě vozů pro domácí Porsche Carrera Cup a Super Cup jsou to verze GT3 R, GT3 RS a GT3 RSR pro mistrovství světa sportovních vozů, šampionát IMSA v Severní Americe a další. Na kontě mají celková vítězství ve vytrvalostních závodních sériích 24 hodin Le Mans, 24 hodin Spa-Francorchamps, 24 hodin Daytona nebo 24 hodin Nürburgringu. V průběhu let si většina vyrobených silničních GT3 našlo cestu na závodní okruhy po celém světě. Vůz však dokáže přinést radost z jízdy i na obyčejných klikatých okreskách.

První silniční GT3 se představila v roce 1999 s 3,6-litrovým šestiválcovým motorem boxer o výkonu 265 kW (360 koní). Oproti běžnému modelu Carrera byl snížen podvozek o 30 milimetrů a k dispozici byla 6-stupňová manuální převodovka převzatá z 996 GT2. Zadní části dominovalo specifické pevné přítlačné křídlo. S volitelným paketem Clubsport dostalo GT3 také ochrannou klec.

Od té doby přichází Porsche cca každé 3 až 4 roky s modernizací vozu. První vylepšení přišlo v rámci faceliftu řady 996, nasledovaly dvě varianty v řadě 997, potom 991 a v roce 2021 přišla GT3 v řadě 992. Nejnovější přírůstek je GT3 pro modelový rok 2025. Od roku 2003 je v nabídce také odlehčená a sportovnější verze GT3 RS, které se do teď představilo již sedm generací, včetně limitované GT3 RS 4.0 v řadě 997.2.

Jedna ze zásadnějších změn nastala u GT3 v řadě 991.1, kdy Porsche nahradilo tradiční manuální převodovku sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku. S další modernizací (991.2) je GT3 nabízena také se šestistupňovou převodovkou jako alternativa k dvouspojkové převodovce a představena byla i verze Touring bez zadního křídla.

V rámci modernizace v řadě 991 dosáhla standardní GT3 výkonu 368 kW (500 koní), zatímco GT3 RS dokonce 383 kW (520 koní). V roce 2021 měla sedmá generace GT3 již 510 koní. Koncepce vysokootáčkového atmosférického motoru zůstala zachována a přechodem do modelové řady 992 přežila i oblíbená manuální převodovka.
Legenda jménem Carrera RS 40 let ve jménu GT3 RS 997 GT3 RS