Austro-Daimler Sascha - 100 let od vítězství na Targa Florio

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Tradice výroby malých a lehkých sportovních vozů s inovativní technologií existovala u Porsche už od prvních projektů jejího zakladatele. Další důležitou vlastností sportovních vozů Porsche je pak demonstrování svých schopností v motoristickém sportu ještě předtím, než se dostanou do sériové výroby.

Přesně před 100 lety pracoval tehdy 36-letý Ferdinand Porsche jako hlavní konstruktér u Austro-Daimleru, kde zkonstruoval svůj asi nejvýznamnější vůz u této společnosti. Do modelu Austro-Daimler ADS-R vložil důvěru v princip poměru výkonu a hmotnosti, který je dodnes jedním z hlavních rysů všech sportovních vozů ze Zuffenhausenu. Svoje schopnosti úspěšně demonstroval 2. dubna 1922 ve 13. ročníku závodu Targa Florio v sicilských horách, kde si v silné konkurenci připsal vítězství ve své třídě.

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Automobil navrhl na popud svého přítele a známého českého závodního jezdce a hraběte Alexandra „Saši“ Kolowrata, podle kterého byl automobil pojmenován. Tento vášnivý fanoušek motoristického sportu byl zároveň partnerem ve společnosti Austro-Daimler, kde se s Ferdinandem Porsche seznámil poprvé. Porsche a Kolowrat tehdy hovořili o realizaci jejich společné vize, malého sportovního vozu vyráběného ve velkých sériích za nízkou cenu.

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Porsche pro vývoj tohoto vozu potřeboval souhlas představenstva Austro-Daimler, ale bylo vůči takovému nápadu velmi skeptické. Porsche byl však přesvědčen, že pozitivní publicita po úspěšném závodě přesvědčí i jeho kritiky. Kromě čtyřmístné sériové verze s motorem o objemu 1100 ccm postavil také závodní verzi nazvanou ADS-R. Výsledkem byl lehký, dvoumístný závodní vůz o hmotnosti pouhých 598 kg.

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Čtyři prototypy ADS-R byly dokončeny teprve krátce před závodem a aby je Kolowrat z dálky lépe rozeznal, nechal je ozdobit symboly z hracích karet. Jeho model byl ozdoben symboly srdce, zatímco Alfred Neubauer, nejúspěšnější jezdec a později závodní ředitel Mercedesu, měl na voze symbol diamantu (kára). Fritz Kuhn jezdil s piky a Lambert Pöcher s kříži. Hrabě Kolowrat nejen financoval celý projekt, ale sám také usedl za volant jednoho z vozů, které vyrazily jako první. Vozy vyjížděly ve dvouminutových intervalech, což znamenalo, že účastníci neviděli své soupeře.

Cílem bylo ujet čtyři kola o délce 108 kilometrů, celkem tedy 432 km, přes 6000 zatáček a stoupání až 12,5 procenta. Nejrychlejší z vozů Sascha řídil Alfred Neubauer a umístil se z celkových 42 účastníků na 19. místě s průměrnou rychlostí jen o 8 km/h nižší, než byl průměr celkového vítěze. Tím se stal hrabě Giulio Masetti s mnohem silnějším 4,5L Mercedesem GP/14. Ve třídě vozů do 1100 ccm však zvítězil s vozem Sascha Fritz Kuhn.

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Ačkoli italský tisk oslavoval úspěch malého, rychlého a spolehlivého vozu na Targa Florio, členové výkonné rady Austro-Daimler stále nebyli připraveni schválit jeho sériovou výrobu a ani další úspěchy jejich názor nezměnily. Sascha na své vítězství ve třídě na Targa Florio navázal dalšími 42 vítězstvími v 52 závodech, často za účasti mladého Ferryho Porsche. Představenstvo nakonec návrh jednou provždy smetlo ze stolu s odvoláním na finanční důvody, inflaci a pochybnosti o potenciálu takového vozu. Věřili, že by se místo toho měli zaměřit na velké šestiválcové modely.

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Rozhodnutí představenstva a následný konflikt s jejím předsedou Castiglionim vedly Porscheho k odchodu ze společnosti a přesunu do mateřské společnosti Daimleru ve Stuttgartu. V roce 1924 se pak Ferdinand Porsche zúčastnil závodu Targa Florio znovu, tentokrát se svým novým projektem, vozem Mercedes PP Targa Florio, který dosáhl trojnásobného vítězství.

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

O několik let později, v roce 1931, založil Porsche společně se svým zetěm Antonem Piëchem a bývalým závodním jezdcem a podnikatelem Adolfem Rosenbergerem svou vlastní konstrukční kancelář, celým jménem „Dr. Ing. hc F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren und Hahrzeuge“. Porsche si i nadále udržoval zvyk testovat své vozy v motoristickém sportu před jejich vstupem do sériové výroby a zároveň přikládal zvláštní význam závodu Targa Florio.

Co Ferdinand Porsche zahájil před 100 lety jako zaměstnanec Austro-Daimleru, v tom poté pokračoval jeho syn Ferry pod rodinným jménem a Porsche se stalo pravidelným účastníkem na Targa Florio, kde se s 11 celkovými vítězstvími stalo historicky nejúspěšnějším výrobcem v tomto závodě všech dob. V roce 1956 dosáhl Umberto Maglioli prvního celkového vítězství Porsche s vozem 550 A Spyder. Maglioliho vítězství evokovalo to, čeho se týmu vedenému Ferdinandem Porsche a hrabětem Kolowratem podařilo před sto lety s vozem Austro-Daimler ADS-R, porazit pole konkurentů s většími motory. Ze čtyř vyrobených vozů Sascha se dodnes dochovali dva, z nichž jeden je k vidění ve Porsche Museu v Zuffenhausenu.

Austro-Daimler ADS R Sascha - technické údaje
Typ motoru Řadový 4-válec
Obsah válců 1089 ccm
Výkon 33 kW (45 HP) při 4500 ot./min.
Maximální rychlost 144 km/h
Hmotnost 598 kg
Rozvor náprav 2450 mm
Převodovka 4-stupňová manuální

Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922 Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922 Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922 Austro-Daimler Sascha Targa Florio 1922

Legendární automobilový konstruktér - Prof. Ferdinand Porsche Porsche a Targa Florio FOTOGALERIE: Porsche Museum v Zuffenhausenu


Steve