Taycan - první sériové elektrické Porsche


Svůj první sériově vyráběný elektromobil představilo Porsche současně na třech kontinentech, konkrétně v Berlíně, v Torontu a v čínském Fu-čou. Uvedeny jsou nejdříve verze Turbo a Turbo S, které patří k nejvýkonnějším sériovým modelům, které Porsche v současnosti nabízí. V blízké době má následovat rozšíření modelové řady o další, především méně výkonné varianty včetně karosářské verze Cross Turismo, vycházející z konceptu Mission E Cross Turismo.

Taycan je prvním sériovým vozem s 800V technologií, namísto obvyklých 400V u současných elektroaut. Výhodou je především zkrácení času nabíjení baterie, za něco málo přes 5 minut lze baterii dobít stejnosměrným proudem DC na dojezd až 100 km. Doba nabíjení z 5 na 80 procent je 22,5 minuty s maximálním nabíjecím výkonem 270 kW. Celková kapacita baterie Performance Plus je 93,4 kWh.

Se svým designem signalizuje Taycan začátek nové éry vozů Porsche, ale zároveň si zachovává klasické DNA značky s typickou siluetou sportovní linie střechy svažující se směrem dozadu. Nechybí ani zcela nové prvky, jako je logo Porsche se skleněným efektem integrované do světelného pasu v zadní části vozu. Vysokému dojezdu pomáhá také velmi nízká hodnota odporu vzduchu.

Obě představené verze pohání dva účinné trvale buzené synchronní elektromotory, jeden na přední a jeden na zadní nápravě, modely tedy disponují pohonem všech kol. Taycan Turbo dosahuje celkového výkonu 500 kW (680 koní), maximální rychlost je 260 km/h a z nuly na 100 km/h zrychlí za 3,2 sekundy. Dojezd je až 450 kilometrů. Verze Turbo S se pyšní výkonem až 560 kW (761 koní), dojezdem 412 km a kombinovanou spotřebou energie 26,9 kWh/100 km. Maximální rychlost je stejná jako u verze Turbo, tedy 260 km/h a akceleraci z klidu na 100 km/h zvládne za 2,8 sekundy.

Zajímavostí u tohoto vozu je 2-stupňová automatická převodovka instalovaná na zadní nápravě, která je v dnešní době mezi elektromobily raritou. První rychlostní stupeň poskytuje větší akceleraci z pevného rozjezdu, zatímco druhý rychlostní stupeň s dlouhým převodovým poměrem zajišťuje vysokou účinnost a vysoké výkonové rezervy i při velmi vysokých rychlostech.

Taycan používá centrálně propojený řídicí systém podvozku, který analyzuje a synchronizuje všechny podvozkové systémy v reálném čase. Tyto systémy zahrnují adaptivní vzduchové odpružení s tříkomorovou technologií včetně elektronického řízení tlumičů PASM nebo systém elektromechanické stabilizace náklonu PDCC Sport. Unikátní je ovládání pohonu všech kol se dvěma elektromotory a systém rekuperace elektrické energie s výkonem až 265 kW.
Interiér naznačuje cestu, jakou se bude Porsche ubírat i u budoucích modelů. Centrální 10,9-palcový displej infotainmentu lze za příplatek doplnit displejem spolujezdce. Celé uživatelské rozhraní bylo nově navrženo speciálně pro Taycan. Klasická tlačítka a ovládací prvky byly nahrazeny inteligentním dotykovým a hlasovým ovládáním. Taycan navíc úplně poprvé nabízí interiér zcela bez použití kůže. V rámci ekologického konceptu vozu je celý interiér vyroben z inovativních recyklovaných materiálů. K dispozici jsou dva zavazadlové prostory, přední má kapacitu 81 litrů a zadní 366 litrů.




Taycan Turbo | Taycan Turbo S | |
---|---|---|
Typ motoru | dva elektromotory | dva elektromotory |
Výkon | 500 kW (680 HP) | 560 kW (761 HP) |
Točivý moment | 850 Nm | 1050 Nm |
Maximální rychlost | 260 km/h | 260 km/h |
Zrychlení (0-100 km/h) | 3,2 s | 2,8 s |
Průměrná spotřeba el. energie | 26,9 kWh/100 km | 26,9 kWh/100 km |
Hmotnost | 2280 kg | 2270 kg |
Dojezd | 450 km | 412 km |