60 let modelu 911 Targa (1965 - 2025)

Historie 911 Targa

V roce 1965 Porsche reagovalo na zvyšující se bezpečnostní požadavky na americkém trhu pro otevřené vozy a na autosalonu ve Frankfurtu představilo zcela nový typ otevřeného vozu, model 911 Targa. Typ karoserie s obloukem, která, ač otevřená, splňovala bezpečnostní kritéria při obrácení na střechu, stejně jako kupé. Na trh USA v této době totiž směřuje přibližně 40 % produkce automobilky. Neobvyklá koncepce, která tak úplně neodpovídala ani kabrioletu ani kupé, byla skutečným unikátem.

Historie 911 Targa

Název Targa vymyslel ředitel prodeje v Německu Harald Wagner, když navrhl ponechat první polovinu názvu Targa Florio, legendárního silničního závodu na Sicílii, ve kterém Porsche vybojovalo mnoho úspěchů. Zajímavostí je, že slovo targa označuje v italském překladu tabulku registrační poznávací značky. První Targy byly vybavovány plastovým zadním oknem, které se dalo složit. Něco na způsob landauletu. Vrchní střešní díl se po sejmutí složil a uklidil do kufru.

Historie 911 Targa

V roce 1974 byl představena 911 série G. Zásadní změna vzhledu, kdy byly použity nové gumové nárazníky s harmonikou. Porsche tak reagovalo na novou legislativu v USA, která nařizovala, že vůz se nesmí poškodit ani při nárazu do 5 mil/hod. Všechny 911 mají nový motor o objemu 2,7 L, odvozený z Carrery RS. V zájmu splnění emisních limitů však je upuštěno od mechanického vstřikování (kromě Carrery) a 911 dostává nový systém CIS. U verze Targa se změnila barva ochranného rámu ze stříbrné na černou.

Historie 911 Targa

Pro modelový rok 1976 se již přestala nabízet Carrera 2.7 odvozená od RS a místo ní je v nabídce Carrera s 3-litrovým motorem, která již nepoužívá mechanické vstřikování paliva, ale vstřikování K-Jetronic. Všechny modely mají nyní také pozinkovanou karosérii. V roce 1978 byla uvedena Targa s označením SC s 3-litrovým motorem o výkonu 180 koní.

Historie 911 Targa

V roce 1984 přichází nová Carrera s motorem 3.2 L. Nový motor již není vybaven systémem vstřikování K-Jetronic, ale využívá digitální elektroniku Bosch nazvanou Motronic 2 DME. Oproti modelu SC má nová Carrera 3.2 také lepší brzdy s většími kotouči a posilovačem z Turba. Modely také dostávají nová litá kola s pěti kulatými dírami zvané "Phone dial", kola typu "Fuchs" jsou za příplatek.

Historie 911 Targa

V roce 1989 přišla na trh třetí generace 911, nazvaná 964 a poprvé se dočkala také pohonu všech kol. Jednalo se o poslední generaci modelu Targa s tradiční odnímatelnou střechou (až do do řady 991). Carrera 4 Targa se prodávala dvakrát lépe než Carrera 2 Targa, což z ní udělalo celkem vzácný a sběratelsky atraktivní model. Bylo vyrobeno pouze 1329 kusů verze s pohonem zadních kol. Celkově byla Targa velmi oblíbeným vozem, do roku 1993, kdy se začala vyrábět další generace, bylo vyrobeno celkem 87 663 kusů.

Historie 911 Targa

Modelová řada 993 přinesla jednu z nejdramatičtějších změn v provedení Targa. Nový design znamenal odstranění typického ochranného oblouku, který byl nahrazen bezpečnostní konstrukcí a velkým, elektricky ovládaným posuvným střešním oknem, které se táhlo od rámu předního okna až po zadní část vozu. Tím bylo dosaženo siluety Coupé, ale s přidanou hodnotou jízdy kabrioletu s otevřenou střechou. Z názvu modelu zmizelo označení Carrera, používá se již jen 911 Targa.

Historie 911 Targa

Pátá generace 911 nazvaná 996 přinesla vodou chlazený šestiválcový motor typu boxer, který nahradil vzduchem chlazený plochý šestiválec v 993. 996 Targa se k vodou chlazeným 911 připojila v roce 2001 v rámci faceliftu modelové řady. Zachovala si elektricky ovládanou skleněnou střechu jako v 993, ale zvětšila se plocha posuvného skla. Výklopné zadní okno umožňilo přístup k přibližně 230 litrům zadního úložného prostoru, díky čemuž se stala Targa nejpraktičtější 911-kou.

Historie 911 Targa

Targa generace 997 přispěla ke snížení své hmotnosti použitím speciálního skla. Kilogramy na váze ale nebyly jedinou věcí, o které byla 997 Targa ochuzena. Z nabídky zmizela varianta s pohonem zadních kol a k dispozoci byly nyní jen verze Targa 4 a Targa 4S s pohonem všech kol. Vzhled Targy 997 se od předchozího modelu změnil prakticky jen přidáním hliníkových pásů mezi oknem a střechou.

Historie 911 Targa

Sedmá generace Targy prošla kompletní přeměnou. Tento model ztělesňuje termín „moderní klasika“, protože byl obnoven původní styl střechy s charakteristickým ochranným obloukem a díky úpravám kombinoval moderní technologii s klasickým stylem. Ikonická střecha Targa se nyní mohla otevírat a zavírat elektronicky stisknutím tlačítka. Střecha se automaticky stáhla a složila za zadní sedadla. V nabídce je nyní kromě Targy 4 a Targy 4S také výkonnější verze Targa 4 GTS s motorem o výkonu 430 koní. Řada 991, často označovaná jako „návrat Targy“, byla jednou z nejoblíbenějších 911-ek.

Historie 911 Targa

Nejnovější 911 Targa řady 992 vzdává hold historii limitovanou edicí 911 Targa 4S Heritage Design Edition se speciálním barevným odstínem Cherry Metallic inspirovaným 50. lety. Targa opět nabízí tradiční ochranný oblouk. Verze Targa 4S se může pochlubit šestiválcovým motorem s dvojitým turbodmychadlem s působivým výkonem 450 koní, maximální rychlostí 304 km/h a zrychlením z nuly na 100 km/h za 3,8 sekund. Střechu lze pohodlně otevřít a zavřít stisknutím tlačítka za pouhých 19 sekund.

Historie 911 Targa

Od roku 2024 je v rámci faceliftu řady 992 v nabídce také první Targa s hybridním pohonem. Targa 4 GTS T-Hybrid disponuje jedním turbodmychadlem s itegrovaným elektromotorem, který funguje zároveň jako generátor dodatečné elektrické energie. Součástí systému je také nová automatická osmistupňová převodovka s integrovaným synchronním motorem, který podporuje motor dodatečným výkonem 40 kW a točivým momentem 150 Nm bez ohledu na zatížení motoru. Oba elektromotory jsou spojeny s kompaktní vysokonapěťovou baterií, která uchovává až 1,9 kWh energie a pracuje při napětí 400 V.

Porsche a Targa Florio Historie 911 R (1967) 911 Carrera 3.2 (1984 - 1989) Evoluce 911-ky (1963-2004)

Steve