1940 KdF Typ 82 (Kübelwagen)

40_kdf_82_(kubelwagen).jpg (343x200) - 24 KB

V roce 1938 dostal Ferdinand Porsche příkaz k přepracování projektu "lidového vozu" na vojenský automobil do terénu. Vznikl tak nejprve prototyp KdF 62 s jednoduchou čtyřmístnou karosérií a s motorem uloženým vzadu. Vůz však potřeboval více upravit do terénu a proto později vznikl Typ 82 s otevřenou čtyřdvéřovou samonosnou karosérií a plátěnou střechou. V roce 1940 tak začala sériová výroba prvních 1000 kusů jednoho z nejznámnějších vojenských automobilů 2. světové války s označním Typ 82 nebo také Kübelwagen. Vyráběn byl v továrnách Volkswagen, která za války nesla jméno KdF-Wagen (Kraft durch Freude - síla skrze radost). Vůz si získal oblibu především pro svojí spolehlivost, perfektní průchodnost terénem a snadnou údržbu. Různými úpravami pak vznikaly prototypy polopásových vozů, dvoumístné vozy určené pro přepravu sudů, upravené vozy pro provoz na železnici nebo tzv. "falešné tanky" k oklamání nepřítele. Testovány byly také různé typy pohonů, například elektromotor nebo dřevoplyn. Vyvíjen byl dokonce šestikolový dvoumotorový prototyp, který se však do výroby nedostal. Celkem se modelu KdF 82 za dobu 2. světové války vyrobilo 50 435 kusů.

Fotogalerie

40_kdf_82_(kubelwagen)_02.jpg (800x598) - 98 KB 40_kdf_82_(kubelwagen)_03.jpg (640x480) - 57 KB 40_kdf_82_(kubelwagen)_04.jpg (800x571) - 95 KB 40_kdf_82_(kubelwagen)_01.jpg (800x600) - 112 KB

údaje o výkonu

Typ motoru: 4-válec boxer
obsah válců: 1131 ccm
výkon: 18kW (25 HP) při 3000 ot./min.
kompresní poměr: 5.8 : 1
palivový systém: karburátor Solex

podvozek & pohon

umístění motoru: vzadu
pohon: zadních kol
pneumatiky: přední - 5,25 x 16
zadní - 5,25 x 16

statistiky

max. rychlost: 80 km/h
průměrná spotřeba: 8.5 l / 100 km
původní cena: 2780 RM

rozměry

hmotnost: 1175 kg
délka: 3740 mm
šířka: 1620 mm
výška: 1720 mm
zavěšení kol: 2400 mm
zavazadlový prostor: 430 l
palivová nádrž: 40 l

převodovka

typ převodovky: manuální
počet převodových stupňů: 4
převodové poměry: 1 - 3,6
2 - 2,07
3 - 1,25
4 - 0,8