1974 EA 425 Concept


Zkraje sedmdesátých let potřeboval Volkswagen nový sportovní automobil. Požadavkem byla prostorná zadní sedadla pro děti, dobrý zavazadlový prostor a mechanika vypůjčená ze stávajících modelů VW a Audi. V roce 1972 byl zahájen vývoj náhrady za verzi 914 od Volkswagenu s kódovým označením EA-425. Model se měl prodávat jako Audi v rámci marketingové dohody VW-Audi-Porsche. Porsche mělo vyrábět vlastní verzi vozu. [ 3 ] V jednu chvíli šéf Volkswagenu Rudolf Leidig prohlásil, že EX-425 bude výhradně pro Volkswagen, čímž popřel Porscheho verzi náhrady za model 914. Ačkoli testování začalo na jaře 1974, Volkswagen program EX-425 zrušil, důvodem byly značné finanční ztráty v důsledku klesajících prodejů a rostoucích nákladů na vývoj nových vozidel, stejně jako odchod Leidiga. Nedávno představený Volkswagen Scirocco měl zaplnit segment trhu sportovních kupé a nedokončený projekt byl předán společnosti Audi, aby sloužil jako náhrada za Audi 100. [ 4 ] Designu se ujal Harm Lagaay, pro jízdní zkoušky se použily karoserie BMW 1600 a Opelu Manta. Pro Volkswagen byl ale nakonec projekt, i díky energetické krizi, moc sofistikovaný a drahý. Prototyp EA 425 nicméně nabídl Porsche k odkupu, a to včetně možnosti vyrábět ho v továrně Audi v Neckarsulmu s díly koncernu Volkswagen. Pravda, obchod to byl výhodný především pro VW, ale Porsche s ním souhlasilo a nově vznikající model 924, do kterého už tak vložilo hodně úsilí, si ještě upravilo svým potřebám. Předně prošel úpravou vzhled, když z původního prototypu nezůstal ani jeden panel karoserie. Pro vysmívaný dvoulitrový motor z Audi pak Porsche vyvinulo vlastní hlavu a olejovou vanu. Zachovalo taky koncept transaxle – tedy motor vpředu, který je spojený s převodovkou umístěnou nad poháněnou zadní náplavou. Nikdo přitom ještě nevěděl, že na tomto konceptu bude Porsche stavět dalších téměř 20 let a po vzoru kultovní 911 ho dotáhne téměř k dokonalosti. Zrušení programu EX-425 vedlo Porsche k uvedení základního vozu, který nahradil model 912E , který byl pro rok 1976 dostupný pouze v USA, a verzi modelu 914 , jehož výroba byla ukončena v roce 1975. Porsche koupilo design a hotový vývojový vůz s mechanickým vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic od Volkswagenu. Vůz s označením 924 se setkal s pozitivními recenzemi, ale nadšenci do Porsche jej kritizovali za motor o objemu 2,0 l od Audi
Fotogalerie

podvozek & pohon | |
---|---|
umístění motoru: | vpředu |
pohon: | zadních kol |