1912 Austro-Daimler M 12 Zugwagen

12_austro-daimler_m12.jpg (343x198) - 32 KB

Austro-Daimler se svým hlavním inženýrem Ferdinandem Porsche byly ve spolupráci se zbrojovkou Škoda Plzeň důležitým dodavatelem výkonných dělostřeleckých tahačů pro rakousko-uherskou armádu. Ta posílila svůj arzenál o minomet Škoda M 11 ráže 305 mm a mezitím byly koncem roku 1912 dokončeny také výkonnější tahače M 12, které měli nahradit předchozí model M 09. Nový tahač dostal přezdívku „Stovka“ podle hodnoty výkonu motoru. Podvozek a hnací ústrojí byly převzaty z modelu M 09 a používaly stejný systém zkosených hřídelí v čepech náprav. Zadní kola byla nyní větší než přední, měla dvojité pneumatiky a průměr 1,5 metru. Tahač byl schopen utáhnout 30 až 36 tun v závislosti na stavu vozovky. Dřevěné boční desky bylo možné sklopit, aby vytvořily řady podélných lavic pro přepravu osádky minometu. Ačkoli byly minomety původně určeny proti italským opevněním, sehráli klíčovou roli na západní frontě při vypuknutí první světové války.

Fotogalerie

12_austro-daimler_m12_02.jpg (800x600) - 179 KB 12_austro-daimler_m12_04.jpg (800x600) - 194 KB 12_austro-daimler_m12_03.jpg (800x600) - 189 KB 12_austro-daimler_m12_01.jpg (800x600) - 189 KB

údaje o výkonu

Typ motoru: řadový 6-válec
obsah válců: 20300 ccm
výkon: 74 kW (100 HP) při 800 ot./min.

podvozek & pohon

umístění motoru: vpředu
pohon: všech kol

statistiky

max. rychlost: 16 km/h

rozměry

hmotnost: 10140 kg
délka: 6800 mm
šířka: 2120 mm
výška: 3200 mm
zavěšení kol: 3500 mm