1912 Austro-Daimler M 12 Zugwagen


Austro-Daimler se svým hlavním inženýrem Ferdinandem Porsche byly ve spolupráci se zbrojovkou Škoda Plzeň důležitým dodavatelem výkonných dělostřeleckých tahačů pro rakousko-uherskou armádu. Ta posílila svůj arzenál o minomet Škoda M 11 ráže 305 mm a mezitím byly koncem roku 1912 dokončeny také výkonnější tahače M 12, které měli nahradit předchozí model M 09. Nový tahač dostal přezdívku „Stovka“ podle hodnoty výkonu motoru. Podvozek a hnací ústrojí byly převzaty z modelu M 09 a používaly stejný systém zkosených hřídelí v čepech náprav. Zadní kola byla nyní větší než přední, měla dvojité pneumatiky a průměr 1,5 metru. Tahač byl schopen utáhnout 30 až 36 tun v závislosti na stavu vozovky. Dřevěné boční desky bylo možné sklopit, aby vytvořily řady podélných lavic pro přepravu osádky minometu. Ačkoli byly minomety původně určeny proti italským opevněním, sehráli klíčovou roli na západní frontě při vypuknutí první světové války.
Fotogalerie




údaje o výkonu | |
---|---|
Typ motoru: | řadový 6-válec |
obsah válců: | 20300 ccm |
výkon: | 74 kW (100 HP) při 800 ot./min. |
podvozek & pohon | |
umístění motoru: | vpředu |
pohon: | všech kol |
statistiky | |
max. rychlost: | 16 km/h |
rozměry | |
hmotnost: | 10140 kg |
délka: | 6800 mm |
šířka: | 2120 mm |
výška: | 3200 mm |
zavěšení kol: | 3500 mm |