1983 959 Group B Concept

83_959_group_b.jpg (343x178) - 10 KB

V roce 1981 navrhl hlavní inženýr Porsche Helmuth Bott nový závodní vůz skupiny B s pohonem všech kol odvozený od modelu 911 a v plánu bylo vyrobit 200 kusů pro homologaci vozu. Kvůli zachování co nejnižších nákladů byl použit stávající motor ze skupiny C. Prototyp byl představen na frankfurtském autosalonu v roce 1983 a ačkoliv linie vozu připomínaly řadu 911, ve skutečnosti s ní měl jen málo společného. Karoserie vozu prošla novým vývojem, byly přidány větrací otvory v podbězích předních i zadních kol a také přívody vzduchu před zadními koly. 6-válec boxer Typ 935/76 s dvojitým přeplňováním měl objem zvětšen na 2849 cm³. Blok motoru byl chlazený vzduchem, zatímco hlava válců se čtyřmi ventily byla chlazena vodou, stejně jako u závodního motoru. Model 959 dostal také unikátní 6-stupňovou manuální převodovku s terénním převodem. Jednou z výjimečných vlastností vozu byl v té době nejpokročilejší systém pohonu všech kol, schopný dynamicky měnit rozložení točivého momentu mezi všechna čtyři kola. Sériová verze debutovala na frankfurtském autosalonu v roce 1985, vůz se ale nikdy se žádného závodu skupiny B neúčastnil. Stal se však nejvýjimečnějším silničním vozem 80. let.

Fotogalerie

83_959_group_b_03.jpg (800x600) - 53 KB 83_959_group_b_02.jpg (800x600) - 113 KB 83_959_group_b_01.jpg (800x600) - 102 KB

údaje o výkonu

Typ motoru: 6-válec boxer s 2 turby
obsah válců: 2849 ccm
výkon: 336 kW (450 HP) při 6500 ot./min.

podvozek & pohon

umístění motoru: vzadu
pohon: všech kol
brzdy: kotoučové

statistiky

max. rychlost: 317 km/h
zrychlení (0-100 km/h): 3.7 s
zrychlení (0-160 km/h): 8.5 s

převodovka

typ převodovky: manuální
počet převodových stupňů: 6