1983 959 Group B Concept
Frankfurtský autosalon v roce 1983 byl vybrán pro odhalení prototypu Porsche skupiny B. Všechno to začalo v roce 1981, kdy hlavní inženýr Porsche Helmuth Bott dostal nápad na nový vůz 911 s pohonem všech kol. Aby získal zájem lidí, navrhl nový vůz jako závodní vůz pro skupinu B. Schválení sice získal, ale náklady měly být udrženy na nízké úrovni díky použití stávajícího motoru ze skupiny C. Tato myšlenka nabrala na obrátkách již v roce 1983, kdy byl na frankfurtském autosalonu vystaven prototyp vozu Guppe B. I když se v modelu Gruppe B objevily záblesky tehdejšího modelu 911 – rozvor, linie střechy, okna a dveře, velká část interiéru – ve skutečnosti měl nový model s věčným sportovním vozem Porsche jen málo společného. Karoserie prototypu Gruppe B prošla unikátním vývojem – byly přidány větrací otvory v podběhech předních i zadních kol a také přívody vzduchu před zadními koly – a právě v této podobě debutoval jako sériový vůz na frankfurtském autosalonu v roce 1985. Většina hardwaru byla shodná s prototypem. S rozvojem projektu vidělo Porsche vůz 959 v podstatě jako vůz pro závody skupiny B. Proto plánovali vyrobit 200 kusů pro homologaci vozu. Proto se proto prototyp stal známým jako vůz Gruppe B Studie. Výroba modelu 959 začala až v roce 1985, ale nikdy se neúčastnil žádného závodu skupiny B. Byl to však nejvýjimečnější vůz 80. let určený pro silniční provoz. Takže vzhledem k tomu, že 959 je TO TO auto, auto, ve kterém Mercury jezdí do posilovny, jsem musel mít v garáži i prototypovou verzi. Spark odvedl na Gruppe B fantastickou práci a perleťově bílý lak je prostě úžasný. Pro kultivovaného sběratele (což v překladu znamená fanouška 959) si myslím, že model Komfort je ta pravá. Zvlášť pokud je od Sparka. Ale tenhle vypadá tak dobře, že si myslím, že je těsně druhý. Motor Boxer-6 Typ 935/76 byl zvětšen na 2849 cm³, ale zachoval si titanové ojnice a vačkové hřídele poháněné čtyřmi ozubenými koly. Blok motoru byl chlazený vzduchem, zatímco hlava válců se čtyřmi ventily byla chlazena vodou, stejně jako u závodního motoru. Měl také dvě turbodmychadla důmyslně uspořádaná sekvenčně pro snížení zpoždění, která produkovala 450 koní. Ačkoli to Porsche otevřeně nepřiznalo, podvozek byl v podstatě běžný podvozek modelu 911 (930), ale s karoserií z hliníku a kevlarového kompozitu s podlahou z Nomexu. Model 959 dostal také unikátní šestistupňovou manuální převodovku s pěti rychlostmi vpřed a terénním převodem „gelände“ a také zpátečkou. Jednou z opravdu výjimečných vlastností modelu 959 byl však systém PSK. Porsche-Steuer Kupplung byl v té době nejpokročilejším systémem pohonu všech kol v sériově vyráběném voze, schopným dynamicky měnit rozložení točivého momentu mezi všechna čtyři kola, což vozu dodávalo fantastickou přizpůsobivost jak jako závodnímu, tak i jako silničnímu vozu. A aby toho nebylo málo, vůz měl protiblokovací brzdy Wabco, ráfky byly „Demloc“ (prázdná pneumatika se z ráfku nerozjede a lze s ní ujet přibližně 100 km), kola měla tlakoměry a řidič si mohl nastavit výšku jízdy.
údaje o výkonu | |
|---|---|
| Typ motoru: | 6-válec boxer s 2 turby |
| obsah válců: | 2849 ccm |
| výkon: | 336 kW (450 HP) při 6500 ot./min. |
podvozek & pohon | |
| umístění motoru: | vzadu |
| pohon: | všech kol |
| brzdy: | kotoučové |
statistiky | |
| max. rychlost: | 317 km/h |
| zrychlení (0-100 km/h): | 3.7 s |
| zrychlení (0-160 km/h): | 8.5 s |
převodovka | |
| typ převodovky: | manuální |
| počet převodových stupňů: | 6 |