1983 959 Group B Concept

V roce 1981 navrhl hlavní inženýr Porsche Helmuth Bott nový závodní vůz skupiny B s pohonem všech kol odvozený od modelu 911 a v plánu bylo vyrobit 200 kusů pro homologaci vozu. Kvůli zachování co nejnižších nákladů byl použit stávající motor ze skupiny C. Prototyp byl představen na frankfurtském autosalonu v roce 1983 a ačkoliv linie vozu připomínaly řadu 911, ve skutečnosti s ní měl jen málo společného. Karoserie vozu prošla novým vývojem, byly přidány větrací otvory v podbězích předních i zadních kol a také přívody vzduchu před zadními koly. 6-válec boxer Typ 935/76 s dvojitým přeplňováním měl objem zvětšen na 2849 cm³. Blok motoru byl chlazený vzduchem, zatímco hlava válců se čtyřmi ventily byla chlazena vodou, stejně jako u závodního motoru. Model 959 dostal také unikátní 6-stupňovou manuální převodovku s terénním převodem. Jednou z výjimečných vlastností vozu byl v té době nejpokročilejší systém pohonu všech kol, schopný dynamicky měnit rozložení točivého momentu mezi všechna čtyři kola. Sériová verze debutovala na frankfurtském autosalonu v roce 1985, vůz se ale nikdy se žádného závodu skupiny B neúčastnil. Stal se však nejvýjimečnějším silničním vozem 80. let.
Fotogalerie
údaje o výkonu | |
|---|---|
| Typ motoru: | 6-válec boxer s 2 turby |
| obsah válců: | 2849 ccm |
| výkon: | 336 kW (450 HP) při 6500 ot./min. |
podvozek & pohon | |
| umístění motoru: | vzadu |
| pohon: | všech kol |
| brzdy: | kotoučové |
statistiky | |
| max. rychlost: | 317 km/h |
| zrychlení (0-100 km/h): | 3.7 s |
| zrychlení (0-160 km/h): | 8.5 s |
převodovka | |
| typ převodovky: | manuální |
| počet převodových stupňů: | 6 |