Porsche slaví 60 let výroby ve Stuttgartu


Porsche v letošním roce slaví 60. výročí výroby automobilů ve Stuttgartském předměstí Zuffenhausen. V továrním muzeu Porsche probíhá k této příležitosti speciální výstava.

Všechno to začalo v roce 1938, kdy se konstrukční a návrhářská kancelář Porsche přestěhovala z centra Stuttgartu do nové skupiny staveb v Zuffenhausenu. Tento krok se již od začátku stal nesmazatelnou kapitolou v historii automobilky. Právě zde totiž ještě v roce 1938 vznikla jednak první série slavného Volkswagenu Brouk a poté v roce 1939 model Porsche 64, který je označován za praděda všech sportovních vozů Porsche v pozdějších letech. Tento aerodynamický sportovní vůz, původně určený pro závod Berlín-Řím, se poté stal vzorem pro všechny následující modely Porsche.

Po válce začala výroba modelové řady 356 v rakouském městě Gmünd, avšak toto řešení němělo dlouhého trvání. Po několika prvních vyrobených vozech Porsche 356 v roce 1948 se koncem roku 1949 Porsche vrátilo zpět do Stuttgartu. Budovy v Zuffenhausenu byly v té době ještě stále obsazeny americkou armádou, a tak si automobilka pro první vozy pronajala nedalekou výrobní halu v areálu karosárny Reutter, kde se začalo s přípravami na výrobu automobilů začátkem roku 1950.

První Porsche 356 bylo vyrobeno ve Stuttgartu dne 6. dubna 1950 a do konce tohoto roku činila celková produkce 369 kusů. Úspěch sportovních vozů Porsche jasně potvrzují nejen údaje o prodejnosti vozů, ale další rozšíření výrobních prostor v Zuffenhausenu. Nové budovy navrhoval dobře známý architekt Rolf Gutbrod a byly dokončeny v roce 1952. V roce 1956 bylo vyrobeno jubilejní Porsche 356 s pořadovým číslem 10 000. Další rozšíření podniku následovalo v roce 1960, kdy bylo přistaveno nové oddělení pro prodej vozů a zákaznický servis.

Téměř okamžitě po zavedení výroby nového modelu Porsche 911 v roce 1964 převzala automobilka Porsche firmu Reutter spolu s přibližně 1000 zaměstnanci. Dnes je v Zuffenhausen vyráběna kompletní modelová řada 911, stejně jako řada Boxster a všechny vlastní motory.
Pro zajištění pružnosti výroby vyvinulo Porsche několik speciálních řešení, včetně montážní linky v lakovny obsažené v několika patrech budovy. Další zajímavostí je, že sériové modely jsou vyráběny společně se závodními vozy na jedné montážní lince. Na rok 2011 je pak připraveno otevření nové ekologické lakovny.