1972 917/10 Turbo

72_917_10_turbo.jpg (343x187) - 15 KB

Po úspěchu modelu 917 na mistrovství světa sportovních vozů vstoupilo Porsche do severoamerické série Can-Am a do sezóny 1972 nasadil tovární tým vůbec první vůz Porsche s přeplňovaným motorem, model 917/10 Turbo. Porsche se tak stalo průkopníkem ve vývoji závodních motorů s turbodmychadlem v reakci na velkoobjemové motory V8 svých konkurentů. Vůz 917/!0 Turbo debutoval v závodě Can-Am Mosport 11. června 1972, kde s ním Mark Donohue skončil druhý za McLarenem s motorem o objemu 8,1 litru. První vítězství přišlo na okruhu Road Atlanta 9. července, které odstartovalo dominanci Porsche v této sérii. Zvítězilo celkem v šesti závodech z devíti a Porsche tak s velkým náskokem slavilo mistrovský titul, který suverénně obhájilo i v následujícím roce s vozy 917/10 a 917/30. Model 917/10 Turbo byl nasazen také do závodů evropské Interserie, kterou v letech 1972 a 1973 vyhrál s finským jezdcem Leem Kinnunenem.

Fotogalerie

72_917_10_turbo_01.jpg (640x480) - 71 KB 72_917_10_turbo_04.jpg (800x600) - 135 KB 72_917_10_turbo_03.jpg (800x600) - 75 KB 72_917_10_turbo_02.jpg (800x600) - 117 KB

údaje o výkonu

Typ motoru: vzduchem chlazený 12-válec
obsah válců: 5374 ccm
výkon: 846 kW (1150 HP)
točivý moment: 981 Nm

podvozek & pohon

umístění motoru: vzadu
pohon: zadních kol
brzdy: kotoučové, chlazené vzduchem

statistiky

max. rychlost: 360 km/h
zrychlení (0-100 km/h): 2.9 s

rozměry

hmotnost: 837 kg
délka: 4385 mm
šířka: 2100 mm

převodovka

typ převodovky: manuální
počet převodových stupňů: 4