TOP 5 nejzajímavějších prototypů Porsche
Porsche letos slaví 70 let své existence a za tu dobu nashromáždilo ve svých depozitech množství prototypů a studií, z nichž některé jsou veřejnosti velmi málo známé, nebo dokonce vůbec. Porsche nyní ve svém žebříčku Top 5 zveřejnilo výběr těch nejzajímavějších prototpů, o kterých mnozí lidé nejspíš dosud nevěděli.
5 - 984
Prorotyp 984, známý také jako Junior, byl koncept 2-dveřového roadsteru vyvíjený v letech 1984 až 1987. Byl navržen jako malý, cenově dostupný a úsporný sportovní vůz podobně jako byl model 924, ale s nižší prodejní cenou. Vývoj probíhal ve spolupráci s španělskou automobilkou SEAT, i když Porsche nakonec pokračovalo ve vývoji samostatně. K realizaci modelu ale nikdy nedošlo a celý projekt byl začátkem roku 1988 ukončen.
4 - Cayenne Cabriolet
Porsche již od začátku zvažovalo alternativní verze karoserie ke klasickému pětidveřovému SUV. Krátce po uvedení první generace v prosinci 2002 se diskutovalo o variantě kupé, dále prodloužené verzi o 20 centimetrů s třetí řadou sedadel a také o kabrioletu. Postaven byl jeden nepojízdný prototyp o délce přibližně 4,8 metru, který je dnes vystaven v Porsche Museu v Zuffenhausenu. Interiér je převzatý ze sériového vozu a střecha se směrem dozadu zužuje do tvaru připomínajícího kupé. Systém skládání střechy je podobný jako u modelu 911 Targa. Neshoda panovala ohledně zadní části, a tak byl prototyp vyroben na ukázku s oběma různými verzemi. Levé zadní světlo bylo umístěno nízko, zatímco pravé je znatelně výše.
3 - 911 Carrera 3.2 Speedster Clubsport
911 Speedster Clubsport je koncept otevřeného vozu představený na autosalonu ve Frankfurtu v roce 1987. Jednalo se o odlehčenou verzi, která spojovala design Speedsteru s filozofií Clubsport. Prototyp byl bez oken a s velkým plastovým krytem, který poskytoval pouze jeden otvor pro řidiče. Motor s výkonem 231 koní pochází z modelu Carrera 3.2. Prototyp byl inspirací nejen pro sériovou verzi 911 Speedster, která byla uvedena na trh v roce 1989, ale ovlivnil vývoj také budoucích generací Speedsteru v řadě 964, 997 a 991.
2 - Panamericana
Tento tyrkysový prototyp dostal Ferry Porsche jako dárek k 80. narozeninám. Auto bylo postaveno na základě nového modelu 911 řady 964 a mělo mít vliv na další vývoj devětsetjedenáctky (budoucí 993 a 996). Automobil byl vyvíjen pouhých 6 měsíců a představen byl v roce 1989 na Frankfurtském autosalonu. Charakteristickým znakem vozu jsou výrazně vystouplé oblouky kol, kde bylo dost místa na různé velikosti pneumatik. I přesto se podařilo snížit aerodynamický koeficient vozu na 0,30. Prototyp je k vidění v muzeu Porsche ve Stuttgartu.
1 - 918 Spyder "Rolling Chassis"
Ještě před uvedením sériové verze 918 Spyder postavilo Porsche tento testovací prototyp, který měl prověřit a demonstrovat hybridní technologii veřejnosti. Vybraní novináři se zúčastnili prezentace na počátku roku 2012, která proběhla na testovací trati ve Weissachu. Design vozu již odhalil koncept z roku 2010 a tak byl tento prototyp čistě ukázkou technologií. Zajímavostí je, že zadní světla pochází z modelu 911 řady 991, části středové konzole z modelu Cayenne nebo Panamera a přední blatníky z modelu 911 s ikonickým otvorem pro plnění palivové nádrže. Uvnitř prototypu se nachází vidlicový 8-válec převzatý ze závodního vozu RS Spyder se dvěma výfuky vycházející z horní části motorového prostoru. Motor je kombinován s dvojicí elektromotorů, které přispívají k nízké spotřebě a zvyšují výkon o 220 koní.