TOP 5 nejvzácnějších modelů Porsche
V novém žebříčku TOP 5 Porsche zveřejnilo výběr pěti nejvzácnějších modelů své historie. Vzhledem k tomu, kolik unikátních modelů se v historii Porsche najde, vybrat pět z nich určitě nebylo jednoduché. Pojďmě se na výběr nejvzácnějších modelů podívat.
5 - 911 Turbo S (964)
V roce 1992 byla na autosalonu v Ženevě představena omezená série 911 Turbo S, jež byla zesílenou a vylepšenou verzí sériového Turba. Na první pohled se odlišovalo nasávacím otvorem v zadním blatníku, větším přítlačným křídlem pevně přidělaného na zadní kapotě a 18-ti palcovými koly. Největší změnou byl ale motor, který z objemu 3,3 L produkoval výkon 381 koní. Celkem se vyrobilo pouhých 86 kusů a oproti klasické verzi Turba byla tato varianta o 180 kg lehčí.
4 - 924 Carrera GTS
V roce 1980 byla zahájena výroba 400 vozů 924 Carrera GT potřebných pro homologaci závodních variant a navzdory vyšší ceně po nich byla velmi vysoká poptávka. Na začátku prosince pak byla uvedena omezená série 924 Carrera GTS, se sportovním podvozkem se vzpěrami McPherson a přeplňovaným motorem o výkonu 245 koní. Vnitřně ventilované, perforované dvouokruhové kotoučové brzdy byly odvozené z 911 Turbo. Sportovní charakter vozu se odrážel také v interiéru, který byl navržen čistě účelově. Závodní sedadla byla převzatá z Porsche 935 a z důvodu redukce hmotnosti byla vynechána vnitřní izolace. Bylo vyrobeno 59 kusů, z toho 15 v závodní specifikaci Clubsport.
3 - 911 GT1 Street Version
V roce 1996 byla společně se závodní verzí konstruovanou pro 24-hodinovku Le Mans představena i silniční verze modelu 911 GT1. Vůz vychází se sériové 911, má ale motor otočený o 180 stupňů a kvůli lepšímu rozložení hmotnosti je uložený před zadní nápravou. Oproti standardním 911 používá také chlazení vodou místo vzduchem. 911 GT1 byl prvním závodním vozem Porsche, který byl nabízen také v silniční verzi pro běný provoz. Mohou za to pravidla FIA, která ve třídě vozů GT nařizovala alespoň jeden vyrobený model pro silniční provoz s cenou maximálně do 1 000 000 dolarů. Vůz ale v běžném provozu moc k vidění nebyl, protože byl určený hlavně na okruhy a tomu odpovídal i jízdní komfort a nároky na údržbu vozu. Navíc bylo vyrobeno pouhých 21 kusů.
2 - 911 SC RS
Na podzim roku 1983 byl představen speciál 911 SC RS, určený především pro automobilové závody, homologovaný pro skupinu B. Automobil dostal motor ze sériové 911 SC, ale s výkonem navýšeným na 250 koní. Většího výkonu se dosáhlo použitím kovaných pístů, navýšením komprese a hlavami válců z modelu 935. Karosérie, kola a brzdy byly převzaty z Turba. Oproti běžné 911 shodil na váze bezmála 450 kg. Celkem bylo vyrobeno 20 kusů.
1 - 356 American Roadster (Typ 540)
Na prvním místě mezi nejvzácnějšími modely Porsche je vůz 356 American Roadster. Začátkem roku 1952 si americký dovozce Max Hoffman vyžádal lehký vůz pro víkendové závody postavený na základech modelu 356. Výsledkem byl vůz 356 Type 540 America Roadster. Měl pouze nouzovou skládací střechu a dokázal držet krok s většími sportovními vozy té doby. Tento exkluzivní vůz byl určený výhradně pro americký trh a byl přímým předchůdcem legendárních Speedsterů. Výrobní metody použité k výrobě hliníkové karoserie America Roadsteru se však ukázaly jako příliš nákladné Porsche nakonec vyrobilo pouhých 21 kusů.