TOP 5 modelů Porsche kategorie Grand Touring

Porsche v pokračování svého seriálu TOP 5 tentokrát představuje žebříček těch nejvýkonnějších modelů v historii Porsche. Silniční modely kategorie GT jsou zaměřené na vysoký výkon a jízdní dynamiku. Vyznačují se odlehčenou konstrukcí, podvozkem optimalizovaným pro závodní okruh a výkonnými atmosférickými motory.

Porsche 718 Cayman GT4

5 - 718 Cayman GT4

V roce 2019 byly v řadě 718 uvedeny dva nové modely současně, 718 Spyder a 718 Cayman GT4, a zařadily se na vrchol modelové řady s motorem uprostřed. Základem je nově vyvinutý 4-litrový šestiválcový atmosférický boxer spolu se 6-stupňovou manuální převodovkou, který vychází z motorů v aktuální modelové řadě 911 Carrera. Novinkou v tomto modelu je adaptivní řízení válců. V provozu při částečném zatížení dočasně přeruší proces vstřikování v jedné ze dvou řad válců, čímž sníží spotřebu paliva. Pevné zadní křídlo s vyšší účinností vytváří přibližně o 20 procent větší přítlak ve srovnání s jeho předchůdcem. Přední část je optimalizována ve stylu GT, udržuje aerodynamickou rovnováhu pomocí velkého předního spojleru a takzvaných vzduchových clon. Tím zlepšuje proudění vzduchu podél předních kol.

Porsche 911 GT3 (997)

4 - 911 GT3 (997)

Pro modelový rok 2007 přišlo Porsche s novinkou v řadě 997, sportovním modelem GT3. Ačkoli je automobil určen pro běžné silnice, má potenciál okruhového vozu. Nová příď se vstupy a výstupem chladicího vzduchu umožnila zlepšit jak chlazení motoru, tak i celkovou aerodynamiku a přítlak. Oproti předchozí GT3 prošel automobil celou řadou úprav a vylepšení, díky tomu vzrostl výkon motoru na 415 koní při zachování objemu 3,6l. Stal se tak nejrychlejším vozem ve třídě s atmosférickým motorem.

Porsche 911 GT2 (993)

3 - 911 GT2 (993)

Model 993 GT2 byla nejdivočejší a nejostřejší sériovou devětsetjedenáctkou v řadě 993. Byla odvozena od modelu 993 Turbo, ze kterého dostala motor, ovšem s výkonem navýšeným na 430 koní. Navenek dává GT2 najevo svou sílu především mohutným zadním křídlem s postranními přívody vzduchu, předním spoilerem a výrazně vystouplými oblouky kol. Bylo vyrobeno 172 kusů.

Porsche 911 GT1 (996)

2 - 911 GT1 (996)

V roce 1997 byla představena silniční verze GT1. Této GT1 stál vzorem typ 993, ze které dostal i budíky na palubovou desku. Světlomet ale už byly převzaty z řady 996. Interiér vozu byl zhotoven převážně z kůže a uhlíkového vlákna. GT1 se proslavila zejména svými úspěchy ve vytrvalostním závodě v Le Mans a ve své době byla mnohými považována za nejlepší supersport světa. Původní cena z roku 1997 činila 1 500 000 DM. Vyrobilo se pouhých 23 kusů a dnes patří mezi nejvyhledávanější vozy všech dob.

Porsche 356 B 2000 GS Carrera 2 GT

1 - 356 B 2000 GS Carrera 2 GT

V roce 1961 se začal vyrábět model 356B 2000 GS/GT Carrera 2 Coupe spolu s verzí Cabriolet. Tato 356 Carrera byla nástupcem řady vozů s motorem o objemu 1,6 litru. Stejně jako u dřívějších verzí byla nabízena verzi pro silniční provoz i pro závodní dráhu. Model byl vybaven novým 2-litrovým motorem typu 547/2 s velkými karburátory Weber a speciálním sacím potrubím. Dále byly namontovány vačkové hřídele s vysokým zdvihem, byl zvýšen kompresní poměr a byl namontován sportovní tlumič výfuku. Tento vrcholový model řady 356 položil základy pro budoucí modely GT na začátku 60. let. Jeho lehká karoserie a výkonný motor dělaly z tohoto malého vozu velice konkurenceschopný vůz ve třídách GT.

TOP 5 modelů Porsche transaxle TOP 5 nejzajímavějších prototypů Porsche FOTOGALERIE: Porsche Museum v Zuffenhausenu


Steve