Porsche 962 trochu jinak

Komisaři technické zkušebny jsou občas velkorysí. Tak jako v případě, kdy schválili Porsche 962 pro běžný provoz. Za takovéto gesto jim jistě patří tisíceré diky!

dauer_962_lemans_01_ep.jpg

Oblé a zároveň zploštělé tvary s maskovacím nátěrem kapoty, ve spojení s povrchem z uhlíkových vláken nedávají paprskům radaru žádnou šanci. 962 je prostě maličko nepostřehnutelná, poněvadž výkon 730 koní, krou?ák 700 Nm si dělá své.

dauer_962_lemans_02_ep.jpg

Co se týče maximálky tohoto skvostu, fakta jsou velmi přesvědčivá. Auto Jochena Dauera doslova letí rychlostí 404 km/h, což není teorie ale praxe která byla naměřena kde jinde než na testovacím okruhu. Diky této závratné rychlosti Dauer 962 nese titul nejrychlejšího sériového automobilu schválného pro silniční provoz. Nejen že automobil dokáže letět rychlosti až 404 km/h ale dokáže také pokořit 100 km/h za skvělých 2,8 sekund čímž by se mohl srovnávat s vozy F1. Jinak pro srovnání s aktuálním supersportem od Porsche Carrerou GT, ta upaluje maximálně "jen" 330 km/h a 100 km/h pokoří "jen" za 3,9 sekund.

dauer_962_lemans_03_ep.jpg

Kdo si přeje ale takovýto výkonový luxus musí, proto také trpět. Uvnitř Daueru 962 je skutečně těsno. Na nohy není dostatek místa, kolena škrtají o přístrojovou desku a čelo při každém brzdění políbí střechu. Podobně to je s nástupem a výstupem do voze. Není se čemu divit, tohle auto není pro smrtelníky. Asi stejně kdo to auto uvidí nebo se sním sveze ani o takovýhle věcech nepřemýšlí. interiér je plně čalouněn z kůže. Na palubě vozu ani nechybí přehrávač DVD a zpětná kamera, která umožňuje snadné parkování.

Kdo vyrazí do centra města na nákup, nemusí se tolik obávat příliš úzkých míst na parkování. Nebezpečí hrozí z jiné strany. A to roje obdivovatelů které se tvoří při každém zastavení. I když by někde něco dávali zadarmo, tak si jen tak nepomůžete. Takovýto vzhled Dauer 962 nevznikl jen tak náhodou, 962 byla ryzí spor?ák, který v letech 1982 až 1987 gradoval na 24 hodinových závodech Le Mans.

dauer_962_lemans_04_ep.jpg

Právě z této legendy vyšel Jochen Dauer, který stvořil tento silniční sportovní vůz. Vůz je závodní verzi podobný, ale přece docela odlišný. Místo tu je pro dvě osoby místo jedné. Designer automobilky Archin Storz vymyslel modifikaci kabátu, která se originálu velice podobá. Vymyslel vůz který přežil svou dobu a přežije i tuhle.

Porsche čin Dauera tolik učaroval, že přihlásily dva vozy do čtyřiadvacetihodinového závodu Le Mans, přesněji do třídy GT1, která se blíží sériové výrobě. V roce 1994 Dauer 962 zvítězil nejen ve své třídě ale i jako celkový vítěz.

dauer_962_lemans_05_ep.jpg

Doposud se vyrobilo 13 exemplářů, následovat má ještě 37 kusů. Cena tohoto uměleckého díla se pohybuje kolo částky 980 000 eur. K této cifře ceny pomohlo to, že to je všechno ruční práce. Výrobce vezme jeden originál který do poslední matky rozebere, a pak ho složí postaví na nové bázi, která není nijak jednoduchá.

V prvé řadě se musí upravit podvozek, který se asi moc do "terénu" na normální silnici nehodí. V norimberských dílnách odvedli kus solidní práce. Auto totiž není extrémně tvrdé, ale až podivuhodně pohodlné. Pomocí hydrauliky si můžete nastavit výšku vozu dle potřeb. Servo dává možnost točit volantem i méně zkušeným jezdcům. Motor je použit z původní verze, ale až po řádné generálce. Díky dvou neřízeným katalyzátorům auto vypouští škodlivé plyny v přijatelné míře. Vzduch do plic auta přivádí dvě mohutná turbodmychadla. Srdce auta probudí k životu v objemu tří litrů 730 koní, které si hravě poradí s hmotností 1 130 kg.

dauer_962_lemans_06_ep.jpg

Po probuzení k životu stroj spustí pekelnou šou. O svém výkonu nenechá auto nikoho na pochybách. Pouze v maximálním střehu si můžete na okamžik dovolit prostřednictvím třístupňového tlakového regulátoru maximální plnící tlak 1,35 barů a tedy nejvyšší výkon. Kdo se odváží se posadit za volat musí si uvědomit, že protivník je všemocný. Protože ho žádná "zbytečná" elektronika neoslabuje. Dobrá rada na závěr zní: "řazení na veřejných komunikacích se nevyplácí."


G.A.S