Porsche 965 - prototyp 911 s osmiválcem od Audi

Porsche 965

Porsche 965 byl prototyp z roku 1984, který měl nahradit stávající 930 Turbo a zároveň být cenově dostupnějším nástupcem supersportu 959. Cílem bylo vytvořit novou vlajkovou loď Porsche, která by byla výkonnější a technicky vyspělejší než standardní 911 Turbo. Vývoj prototypu byl zahájen v roce 1984 a mluvilo se o použití motoru s dvojitým turbodmychadlem o objemu 3,3 litru disponující výkonem 374 koní. Přenos výkonu na všechna čtyři kola měla obstarat dvouspojková převodovka. Prodejní cena se měla původně pohybovat kolem 180 000 marek a předpokládala se výrobní série 2500 kusů. Uvažovalo se o použití vodou chlazeného 6-válce, ale později se testovala i varianta s vodou chlazeným V8 z Audi.

Porsche 965

Testování prototypu probíhalo na Mont Ventoux ve Francii a v italském Nardu, kde byl novináři zachycen jeden z testovacích vozů v červené barvě. Když se poté fotografie tohoto vozu objevily v automobilovém časopise, dostaly další vozy matně černý kamuflážní lak.

Projekt byl zaměřen na moderní techniku jako propracovaný systém pohonu všech kol s dvouspojkovou převodovkou nebo systém adaptivního vzduchového odpružení. Kvůli finanční krizi v roce 1987, vysokým nákladům na vývoj a změnám ve vedení Porsche byl ale nakonec projekt ukončen a namísto ambiciózního projektu 965 byl následně na trh uveden model 964 Turbo. Ukončení projektu bylo překvapením i pro testovací jezdce, kteří se to dozvěděli během zkušebních jízd v Arjeplogu v severním Švédsku. Zachován zůstal pouze jediný exemplář s interním označením L7, s vzadu uloženým motorem Audi V8, který byl později uložen do Porsche Musea.

Ačkoli se vůz s tehdy inovativními technologiemi sériové výroby nedočkal, byl inspirací pro vývoj budoucích modelů. Motor s dvojitým přeplňováním byl použit v roce 1995 v modelu 993 Turbo a dvouspojková převodovka byla k dispozici od roku 2008 v modelech 997 Carrera a Carrera S.

Porsche 965 Porsche 965 Porsche 965 Porsche 965

Historie 911 R (1967) TOP 5 vzduchem chlazených modelů Porsche FOTOGALERIE: Porsche Museum v Zuffenhausenu


Steve