'40 KdF 82 (Kübelwagen)

40_kdf_82_(kubelwagen).jpg (343x200) - 24 KB

V roce 1938 dostal Ferdinand Porsche příkaz k přepracování projektu "lidového vozu" na vojenský automobil do terénu. Přepracováním automobilu Volkswagen Typ 38 (jeden z prvních "brouků") vznikl nejprve prototyp KdF 62 s jednoduchou čtyřmístnou karosérií a s motorem uloženým vzadu. Vůz však potřeboval více upravit do terénu a proto později vznikl Typ 82 s otevřenou čtyřdvéřovou samonosnou karosérií a plátěnou střechou. V roce 1940 tak začala sériová výroba prvních 1000 kusů jednoho z nejznámnějších vojenských automobilů 2. světové války s označním Typ 82 nebo také kübelwagen. Vyráběn byl v továrnách Volkswagen, která za války nesla jméno KdF-Wagen. Vůz si získal oblibu dokonce i u nepřátelských armád, především pro svojí spolehlivost, perfektní průchodnost terénem a snadnou údržbu. Různými úpravami pak později vznikly prototypy polopásových vozů, dvoumístné verze určené pro přepravu sudů nebo tzv. "falešné tanky" k oklamání nepřítele. Celkem se modelu KdF 82 za dobu 2. světové války vyrobilo 50 435 kusů poháněných benzinovým 4-válcem boxer, vyvinutým konstrukční kanceláří Porsche.

Fotogalerie

40_kdf_82_(kubelwagen)_02.jpg (800x598) - 98 KB 40_kdf_82_(kubelwagen)_03.jpg (640x480) - 57 KB 40_kdf_82_(kubelwagen)_04.jpg (800x571) - 95 KB 40_kdf_82_(kubelwagen)_01.jpg (800x600) - 112 KB

údaje o výkonu

Typ motoru: 4-válec boxer
obsah válců: 999 ccm
výkon: 18kW (25 HP) při 3000 ot./min.
kompresní poměr: 5.8 : 1

podvozek & pohon

umístění motoru: vzadu
pohon: zadních kol
pneumatiky: přední - 5,25 x 16
zadní - 5,25 x 16

statistiky

max. rychlost: 80 km/h
průměrná spotřeba: 9 l / 100 km

rozměry

hmotnost: 750 kg
délka: 999 mm
šířka: 999 mm
výška: 999 mm
zavěšení kol: 999 mm
palivová nádrž: 40 l

převodovka

typ převodovky: manuální
počet převodových stupňů: 4
převodové poměry: 1 - 3,6
2 - 2,07
3 - 1,25
4 - 0,8