První Turbo v sériové výrobě

911 Turbo je jedním z nejlepších sportovních automobilů, kteréá se dnes vyrábí. Dnes již téměř každá automobilka vyrábí auto s přeplňovaným motorem, ale jen jedna si na něj může dělat otcovské právo. Stačí jen vyslovit slovo turbo a hned musí být jasné, o které automobilce je řeč. Porsche.

prvni_turbo_01_ep.jpg (640x480) - 47 KB

Historie turba začala na podzim roku 1974, kdy Porsche jako vůbec první automobilka představila sériově vyráběné auto s turbodmychadlem. Interní označení prvního turba bylo 930, ale rozšířil se jen název 911 Turbo. Automobil byl postaven z dvou prostých důvodů, jednak jako přímá konkurence Ferrari, ale především Porsche potřebovalo koně na závody. Pro Porsche bylo a je Turbo vrcholem nabídky sériových modelů a zájemci o tento model si toho jsou dobře vědomi. I po třiceti letech je pro smrtelníka svezení zážitkem na celý život.

prvni_turbo_03_ep.jpg (640x480) - 51 KB

Koncepce přeplňovaného motoru se osvědčila již dříve u jiných automobilek, ale v té době se jednalo o kompresory poháněné přes klikovku. Porsche svůj nejlepší model postupně vylepšovalo, ale převodovka byla až do roku 1989 jen čtyřstupňová, protože odpovídala lepšímu průběhu točivého momentu. O Porsche je všeobecně známo, že má jedny z nejlepších brzd vůbec, ale Turbu dali ještě lepší. Jednalo se o vnitřně chlazené kotoučové brzdy převzaté ze závodního speciálu 917. Od roku 1976 Porsche zavedlo galvanizaci celé karosérie a podvozku, čímž prodloužilo životnost celého vozu.

Tvary karosérie jsou samozřejmě vytvořeny na bázi klasické 911. Lišil se akorát přední maskou, kde přibyly průduchy na olejový chladič, výrazně širšími blatníky a obrovským přítlačným křídlem vzadu. Tomuto křídlu se za velkou louží přezdívalo "velrybí ocas" (whale tail). Také interiér byl luxusnější. Obsahoval kožená sedadla, elektrické ovládaní oken, klimatizaci, novou přístrojovou desku atd.

prvni_turbo_02_ep.jpg (600x684) - 97 KB

O všech devětsetjedenáctkách z šedesátých a sedmdesátých let se traduje, že dokážou svého pána pěkně potrápit. Není divu, když Turbo mělo 260 koní, krouťák 344 Nm a hmotnost pod 1200 kg. To je také jeden z důvodů, proč se v zemích masového prodeje nacházeli podél cest obtisky pneumatik. Což asi není skutečně vina auta, ale toho, že se Turbo dostalo do nesprávných rukou. Je totiž jasné, že auto, které má motor vpředu a auto s motorem vzadu se chová úplně jinak při všech situacích. Takže díky přetáčivosti vozu Turbo rozhodně nepatřilo do rukou začátečníkům.

prvni_turbo_04_ep.jpg (635x340) - 63 KB

První turbo je specifické především svým motorem, protože pokud se ručička otáčkoměru nedostane za hranici tří a půl tisíce otáček nic se neděje, auto je skoro klidné. Ale jak mile se dostanete přes hranici tří a půl tisíce, tak to začne ...... Nastane taková změna, že jste doslova přibiti k sedadlu vozu a nemůžete se témeř ani pohnout. Ručička otáčkoměru doslova žízní po sedmi tisících, nestačíte pomalu ani sledovat dění kolem Vás na silnici, ale přesto tam kopete vyšší rychlost, aby jste si tu jízdu pořádně vychutnaly.

Chcete-li si pořídit supersport s osobitostí a kvalitou, potom je Turbo velmi vhodným kandidátem. Takováto kvalita, kterou Vám Porsche nabízí, se jen tak jinde nevidí …


G.A.S

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.