James Dean a historie 550

dean_550_ep_05.jpg (300x192) - 28 KB

Je těžké psát článek o 550 Spyder a nezmínit se o herecké legendě Jamesu Deanovi a jeho tragickém úmrtí 30. září 1955. Dean, po natáčení filmu Giant, odešel z George Barrisova obchodu v Los Angeles a vydal se na závodní dráhu do Salinas. James byl za volantem svého Porsche 550 Spyder (kterému říkal "Malý Bastard"). Jeho kamarád, mechanik od Porsche Rolf Wütherich jel s ním.

dean_550_ep_01.jpg (800x571) - 138 KB

Na LeMans 550 Spyder gradoval, a proto chtěl prověřit svůj vůz na závodní dráze v Salinas. Když jel po silnici 46 bylo pozdní páteční odpoledne a slunce Jamese oslňovalo. Proti němu jel domů ve svém Fordu z roku 1950 student z polytechnické školy San Luis Obispo, Donald Turnupseed. Donald neviděl v soumraku Jamesovo rychle se blížící auto. Oba dva na poslední chvíli zareagovali, ale už bylo příliš pozdě k odvrácení srážky. James Dean byl namístě mrtev, protože celý náraz pohltila jeho strana. Rolf Wütherich byl srážkou odhozen z auta a vyvázl se zlomenou čelistí, zlomenou nohou a četnými pohmožděninami a odřeninami. Turnupseed vyvázl se šrámem na čele a pohmožděným nosem. Kalifornská silniční hlídka, která nehodu vyšetřovala nedávala nikomu vinu. Nehodu odůvodnili tím, že přes záři slunce nebylo možné aby řidiči viděli proti jedoucí vůz.

Tato tragická nehoda znamenala pro legendárního herce konec. Nebyl to ale konec pro 550 Spyder v dalších prodejích a vítězstvích v prestižních závodech.

dean_550_ep_03.jpg (475x225) - 16 KB

Ačkoli jméno Porsche bylo spojené s vrcholnou technikou motorových vozidel hned po přelomu 20. století, první automobil nesoucí jméno Porsche nebyl vyroben dříve než po 2. světové válce. První automobil značky Porsche se jmenoval 356 a měl ho na svědomý Ferry Porsche (syn Ferdinanda Porsche). Vůz byl postaven v rakouském Gmündu převážně z dostupných komponentů Volkwagenu.

dean_550_ep_02.jpg (720x486) - 109 KB

První 356 z roku 1948 měly velmi tuhý prostorový rám a před zadní nápravou byl umístěn malý vzduchem chlazený motor. Tyto vlastnosti se samozřejmě osvědčily a proto se používaly i v dalších autech včetně 550ky. Veřejnost byla ohromena vlastnostmi vozu. Zvítězil ve své třídě v závodě v Insbrucku pořádaném 11. července 1948, což bylo 5 týdnů po dostavení prvního prototypu. Vůz samozřejmě řídil Ferry se svým synovcem Herbertem Kaesem.

Prodej 356 byl velice úspěšný. V roce 1949 po výrobě padesáti 356 v Gmündu, se Porsche přesunulo do Německého Stuttgartu. Zde 356 podstoupilo další nezbytné úpravy jako byla výměna hliníkové karoserie za ocelovou. Porsche se začalo domlouvat s evropskými a americkými distributory. Dohodli se tak s Maxem Hoffmanem který se staral o import aut do Ameriky. Dnes je vývoz do Ameriky pro Porsche velice důležitý. Značka Porsche je v Americe velice žádoucí.

Ačkoli 356 se stala prodejně velice úspěšná, inženýři z Porsche si velice dobře uvědomovali množství nedostatků, kterými vůz při závodech trpěl. Ocelová karoserie, která se prokázala pro sériovou výrobu jako ideální, byla naprosto nepoužitelná v závodech. Proto designéři museli navrhnout nové auto pro závody.

dean_550_ep_06.jpg (640x480) - 47 KB

Práce na novém zavodním automobilu začaly v roce 1952 a na jaře roku 1953 byl již nový typ 550 připraven závodit. Vůz měl žebřinový rám ze šesti svařených příček a kapotu zhotovenou z hliníku. Protilehlý 4-válcový motor měl objem 1500 ccm a rozložení hmotnosti vozy s řidičem na palubě bylo 50/50.

Výkon auta byl 70 koní a s motorem 1500 S strašil Jaguáry nebo Ferrari. Typ 550-01 vyhrál svůj první závod na Nurburgringu. Spolu s typem 550-02 získaly první dvě místa ve své třídě ve 24 hodinových závodech LeMans. Oba dva vozy triumfovaly na dnes již legendárním mexickém závodě Carrera Panamericana.

dean_550_ep_04.jpg (800x600) - 110 KB

Porsche svou 550ku slavnostně odhalilo v říjnu 1953 na Pařížském autosalónu. Do prodeje se dostal 550 Spyder až v roce 1954. Jméno Spyder vymyslel americký dovozce aut Johnny Von Neuman.

Po prvních úspěších bylo zapotřebí, aby 550 dostala ještě lepší motor, proto vedení tímto úkolem pověřilo Ernsta Fuhrmanna. Výsledkem byl typ 547, který měl výkon 110 koní při 7800 ot./min. Poté byl ještě motor vylepšen na 135 koní při 7200 ot./min.

V roce 1956 se 550 dočkala dalšího vylepšení. Váha automobilu byla redukována na 1170 liber (530 kg) a auto tak dostalo nový název 550A. Své kvality auto potvrdilo tím, že s ním Umberto Maglioli v témže roce vyhrál závod Targa Florio s náskokem 15 minut na soupeře. Rok 1958 znamenala pro typ 550 stažení ze závodních kruhů a zastavení výroby.


G.A.S

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.