Historie Turba

Porsche 911 Turbo - první sériový vůz s přeplňovaným motorem na světě a dnes nejprodávanější supersport. Jeden z nejspolehlivějších a nejoblíbenějších sportovních vozů vůbec prošel za svých 30 let existence mnoha úpravami, které ho dovedly až téměř k dokonalosti.

historie_turba_01_ep.jpg (640x480) - 58 KB

Ačkoli se 911 Turbo poprvé oficiálně představilo v roce 1974, Porsche již mělo s přeplňovanými motory několik zkušeností. Vůbec první automobil s přeplňovaným motorem byl uveden v roce 1969. Jednalo se o závodní speciál 917, který poté získal totální nadvládu ve vytrvalostních soutěžích. Působení vozu 917 bylo zanedlouho přesunuto na severoamerické závody Can-Am a v Evropě se proto začalo pracovat na závodních verzích modelu 911. Turbokompresor v motoru devětsetjedenáctky tedy také nebyl žádnou novinkou. Ještě před uvedením sériového modelu byla v roce 1974 postavena závodní verze 911 Carrera RSR, jejíž motor byl přeplňovaný turbokompresorem a dosahoval výkonu 280 koní. Svoji sílu dávala najevo mohutným zadním křídlem a širokými zadními blatníky s otvory pro nasávání vzduchu do chladiče.

historie_turba_02_ep.jpg (640x480) - 53 KB

První sérová verze byla představena na Pařížském autosalonu v říjnu roku 1974. Porsche původně plánovalo vyrobit sérii pouhých 500 kusů nutných pro homologaci na závody. O novou přeplňovanou devětsetjedenáctku byl ale tak obrovský zájem, že se firma rozhodla pro normální sériovou výrobu. Karosérie vycházela s klasické 911, ale dostala výrazně širší blatníky, přední spoiler a zadní přítlačné křídlo, kterému se přezdívalo "whale tail" (velrybí ocas). Také interiér byl o poznání luxusnější. Standardní výbava zahrnovala například elektrické ovládání oken a zrcátek, elektricky vyhřívané zadní i přední sklo, klimatizaci, stereofonní přehrávač a kožená sedadla. Ta nejdůležitější součást byla ale umístěna za zadní nápravou.

Přednosti Turbo motoru spočívají v tom, že jak nejvyššího výkonu tak i nejvyššího točivého momentu dosáhne již při relativně nízkých otáčkách. historie_turba_07_ep.jpg (640x480) - 87 KB Třílitrový plochý šestiválec Porsche dosahoval výkonu 260 koní již při 5500 ot./min. Točivý moment 344 Nm byl k dispozici v rozsahu 4000 až 5000 ot./min. Takovýchto hodnot obvykle dosahují motory o mnohem větším objemu. Z klidu na 100 km/h se Turbo rozjelo za pouhých 5,2 s a maximální rychlost činila 250 km/h. O Porsche je všeobecně známo, že má jedny z nejlepších brzd. Inženýři Porsche dali na zkušenosti z motoristického sportu a do Turba namontovali špičkové kotoučové vnitřně chlazené brzdy z modelu 917.

Ačkoli Turbo disponovalo velice slušným výkonem, fanoušci volali po výkonu ještě vyšším. Proto v roce 1977 dostalo 911 Turbo větší historie_turba_03_ep.jpg (640x480) - 87 KB motor o objemu 3299 ccm, u kterého se výkon zvýšil na rovných 300 koní. Maximální rychlost vzrostla na 260 km/h. I přes větší objem se však podařilo snížit spotřebu paliva z původních 20 litrů v průměru na 15,5 l/100 km. Nové Turbo mělo rozměrnější zadní křídlo, dvě koncovky výfuku místo jedné a celkově širší karosérii. Tím se zlepšila stabilita vozu v zatáčkách. Výhodou Turba oproti konkurenčním supersportům bylo to, že bylo vhodné jak pro každodenní provoz, tak na závodní dráhu. Od roku 1987 bylo Turbo k dostání také ve verzích Cabriolet a Targa, takže jste si rychlou jízdu mohli vychutnávat s otevřeným nebem nad hlavou. Od roku 1988 byla pro Turbo k dispozici také nová 5ti stupňová převodovka.

historie_turba_04_ep.jpg (640x480) - 78 KB

Na ženevském autosalonu v roce 1990 byl představena nová verze Turba modelové řady 964. Motor o objemu 3299 ccm dával nyní 320 koní při 5750 ot./min. Vzrostla také maximální rychlost na 270 km/h a zrychlení 0-100 km/h za 5 s. Vylepšen byl také podvozek a ve výbavě se objevil protiblokovací systém ABS. O dva roky později byl motor zvětšen na 3600 ccm. Výkon vzrostl na 360 koní a maximální rychlost stoupla na 280 km/h. Za zmínku stojí také exkluzivní ostřejší verze Turbo S, s motorem 3.3 L o výkonu 381 koní. Od normálního Turba se lišila nasávacími otvory va zadním blatníku a větším zadním přítlačným křídlem. Tohoto speciálního provedení se vyrobilo 86 kusů.

historie_turba_05_ep.jpg (640x480) - 93 KB

V dubnu roku 1995 byla uvedena nová generace Turba řady 993. Po vzoru modelu 959 byl motor přeplňován dvěma menšími turbodmychadly a výkon se tak zvýšil na 408 koní. Vzrostla také hodnota maximální rychlosti na 290 km/h a točivého momentu na 540 Nm při 4500 ot./min. Další novinkou nového Turba je, že měl poprvé v historii poháněná všechna čtyři kola. Pohon všech kol byl odvozen z modelu Carrera 4. Od modelu Turbo byla zanedlouho odvozena špičková verze 911 GT2, jejíž motor dosahoval výkonu 430 koní. V roce 1998 byla uvedena ještě omezená série Turbo S, s motorem o výkonu 424 koní.

historie_turba_06_ep.jpg (640x480) - 75 KB

Od února roku 2000 je v prodeji současná generace přeplňované devětsetjedenáctky. Asi nejzásadnější změnou oproti předchozím verzím je nové chlazení motoru kapalinou. Motor je opět přeplňován dvěma turby, které zajiš?ují maximální výkon 420 koní. Maximální rychlost překonala hranici 305 km/h. Zrychlení 0-100 km/h za 4,2 s. Nové Turbo dostalo karosérii nové modelové řady 996. Od standardních verzí se ale odlišovalo zcela novými světlomety, mohutnějším předním nárazníkem s většími chladicími otvory, z nichž prostřední přivádí vzduch do chladiče a dva krajní zajiš?ují chlazení předních brzd. Další dva otvory najdeme na bocích, které vedou vzduch k motoru. V zadní části je dvoudílný spoiler, jehož pohyblivá část se automaticky vysouvá při rychlostech nad 110 km/h. Zastavení vozu zajiš?ují kotoučové vrtané brzdy s vnitřním chlazením, které se dodávají i do modelu 911 GT3. Novinkou v nabídce jsou však nové brzdové kotouče z keramických kompozitů. Komu by výkon tohoto Turba nestačil, může si od roku 2004 objednat také ostřejší verzi Turbo S o výkonu 450 koní.

Za svou dlouhou éru vytvořilo Porsche z přeplňované 911 špičkový supersport, který může konkurence jen závidět a je jasné, že stále ještě zdaleka neřeklo své poslední slovo.


Steve

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.