Ferdinand Alexander „Butzi“ Porsche a jeho Porsche Design

Ferdinand Alexander Porsche (narozen 11. prosince, 1935, ve Stuttgartu), přezdívaný "Butzi", syn Ferry Porscheho, vnuk Ferdinanda Porscheho. Designér, jehož nejznámějším dílem je sportovní vůz – původní Porsche 911. ferdinand_alexander_porsche_butzi_a_porsche_design_ep_01.jpg (527x600) - 75 KB

Jako nejstarší syn Ferry Porscheho, zakladatele automobilky zaměřené na sportovní vozy, byl Ferdinand Alexander téměř předurčen k tomu, aby se podílel na vývoji automobilů. Narozdíl od svého otce a dědečka, kteří byli konstruktéři, inklinoval spíše k návrhu tvarů výrobku. Sám sebe nikdy nepovažoval za umělce, za které bývají někteří designéři označováni, ale spíše za technicky nadaného řemeslníka tvarů. Po absolvování waldorfské školy nastoupil na studium průmyslového designu v Ulmu. Záhy byl však vyloučen zkušební komisí pro pochybnosti o jeho talentu. Roku 1957 započal praktický trénink v oddělení designu karosérií v rodinné továrně pod vedením ředitele oddělení Erwina Komendy.

ferdinand_alexander_porsche_butzi_a_porsche_design_ep_02.jpg (450x300) - 39 KB

Co se týká práce na tvarech zatím nejúspěšnějšího modelu továrny, vozu Porsche 911, Ferdinand Alexander se na ni podílel velkou měrou. Stalo se rodinnou tradicí, že každá generace rodiny Porsche se účastnila stvoření nové generace automobilu. Ferry Porsche chtěl, aby následovník jím navrženého typu Porsche 356 disponoval větším prostorem a komfortem v interiéru (přestože to byl také on, kdo prohlásil, že "komfort není to, co přináší radost z jízdy, spíše naopak"). Obzvláště zavazadlový prostor ale určitě potřeboval zvětšit. Ferdinand Alexander načrtl první skici, které byly přijaty velmi dobře. Nicméně Komenda byl jiného názoru a navrhoval odlišný tvar vozu, se kterým Ferdinand Alexandr a Ferry nesouhlasili. Ferry určil základní atributy nového vozu jako rozvor, výkonové charakteristiky a podvozek. Poté, co se stále s Komendou nemohl domluvit, vzal návrhy Ferdinanda Alexandra a šel s nimi ke karosářské firmě Reutter, která sídlila přes ulici. Tam vznikly základní linie modelu 901 (původní číslo projektu, později změněno na 911, poté co Peugeot upozornil na fakt, že má obchodně zaregistrována označení vozidel trojmístnými čísly s nulou uprostřed), který byl prezentován roku 1963 na autosalonu ve Frankfurtu na Internationale Automobil-Ausstellung. Sériová výroba se rozběhla roku 1965. ferdinand_alexander_porsche_butzi_a_porsche_design_ep_04.jpg (800x570) - 123 KB

Ferdinand Alexander je autorem ještě jednoho významného automobilu Porsche, modelu Porsche 904. F.A. tvrdí, že práce na typu 904 jej velmi bavila. Karoserie byla vyrobena firmou Heinkel ze sklolaminátem vyztužené pryskyřice. Vývoj vozu byl provázen obrovským časovým presem, vzhledem k tomu, že bylo třeba stihnout homologaci pro závodní sezónu téhož roku. F.A. si v té souvislosti pochvaloval skutečnost, že nikdo neměl čas požadovat změny na designu a tak vše zůstalo podle původního návrhu.

porsche_design_valjoux_7750.jpg (800x663) - 357 KB

Poté, co se rodina Porsche rozhodla změnit právní formu podniku a odstoupit z jeho managementu, založil Ferdinand Alexander svou vlastní designérskou firmu, Porsche Design. Později se jeho nová firma přestěhovala z německého Stuttgartu do Zell am See v Rakousku, kde vlastní rodina Porsche pozemek jménem Schüttgut. Prvním výrobkem, se kterým přišel Porsche na trh, byly náramkové hodinky s chronografem vyráběné švýcarskou hodinářskou firmou Orfina. Ferdinand Alexander začal pracovat na návrhu hodinek, ještě když seděl ve vývojářské kanceláři automobilky Porsche. Hodinky, představené v roce 1973, byly velmi odlišné od ostatních chronografů, protože jako jediné měly pouzdro a tah (pásek) z porsche_design_chromo_nato.jpg (800x588) - 123 KB matně černé chromové oceli. Byly zamýšlené jako příslušenství pro řidiče vozů Porsche a distribuovaly se přes prodejce značky Porsche. Používaly tenkrát nový strojek Valjoux 7750, který je až do dnešního dne nejrozšířenějším strojkem v hodinkách s chronografem. Vzhledem k tomu, že mnoho zájemců dávalo přednost hodinkám v normální barvě, později byla uvedena také verze z nerezavějící oceli s povrchem upraveným opískováním skelným prachem. Později byl Valjoux 7750 nahrazen strojkem Lemania 5100, což byl jednoduchý a robustní strojek většinou užívaný v armádních hodinkách. Hodinky Porsche Design Chrono I byly vyráběny v rozličných verzích (různé barvy pouzdra, tahů či pásků a ciferníků) pro ozbrojené síly několika zemí také pro NATO.

porsche_design_kompassuhr.jpg (424x358) - 58 KB

V roce 1978 se Ferdinand Alexander spojil se švýcarskou hodinářskou firmou International Watch Company (IWC) a společně vytvořili tzv. Kompassuhr, tedy náramkové hodinky s nemagnetickým automatickým strojkem kombinované s kompasem. Strojek byl umístěn v horní odklopné části pouzdra připevněné panty na spodní části, kde se nacházel kompas. Pouzdra a tah byly vyrobeny z hliníku upraveného technologií PVD (Physical Vapour Deposition – nanášení odpařením z pevné fáze) v barvě buď matně černé nebo olivové. porsche_design_iwc.jpg (208x300) - 35 KB Pozdější verze měly pouzdra a tahy z titanu. Firma IWC byla průkopníkem v oblasti používaní titanu na pouzdra a tahy náramkových hodinek, když spolu s F. A. Porschem uvedli v roce 1980 na trh první Titan Chronograph. V IWC museli vyvinout procesy úpravy titanu vzhledem k jeho specifickým vlastnostem. Jedinečným designovým prvkem hodinek Titan Chronograph byla tlačítka stopek zapuštěná v siluetě pouzdra.

Náklonnost Ferdinanda Alexandra k užívání netradičních materiálů se projevila také při návrhu hodinek IWC Chrono II. Pouzdro těchto velice vzácných hodinek je vyrobeno z hliníku tryskaného skleněným prachem a tah je z pryskyřice vyztužené sklolaminátem. Také u těchto hodinek jsou zapuštěná tlačítka.

Hodinky jsou stále hlavním artiklem firmy Porsche Design. Holdingová společnost F.A. Porscheho koupila v roce 1996 švýcarskou hodinářskou firmu Eterna, která stojí za vynálezem kuličkového ložiska používaného pro nátahový rotor u automatických strojků.

porsche_design_exklusivbrille.jpg (732x358) - 168 KB

Výrobkem firmy Porsche Design, který je nejčastěji plagiován, jsou pravděpodobně sluneční brýle se skly ve tvaru kapky, které přišly na trh v 80. letech v mnoha zvláštních barevných kombinací jako fialová skla a zlaté či bílé obroučky. F. A. je autorem mnoha dalších brýlí, velmi často nesoucích některé zvláštní atributy. Kapkovité brýle disponovaly rychloupínacím mechanismem, který umožňoval jednoduchou výměnu skel. U jiných brýlí dokonce použil magnetů pro uchycení skel.

porsche design_kineo.jpg (520x390) - 53 KB

Návrhy designu dopravních prostředků zůstávají i nadále oborem činnosti Ferdinanda Alexandra Porscheho. Je autorem několika studií městských vlaků, tramvají, motocyklů, bicyklů či závodního člunu jménem Kineo, připomínajícího tvarem delfína.

S růstem společnosti docházelo k rozšiřování výrobkových kategorií. Existují tři možnosti, jak se můžete s designem firmy Porsche Design setkat: Jsou to buď značkové výrobky Porsche Design vyrobené exklusivně pro Porsche Design, výrobky nesoucí výrobcovo jméno a nápis "Design by F.A.Porsche" a výrobky, které jméno Porsche nikde nezmiňují. porsche_design_boesendorfer.jpg (520x400) - 18 KB

Porsche Design je autorem několika koupelnových návrhů, prací pračky, nábytku, nožů, televizorů, stolních lamp (například jedné se třemi teleskopickými anténkami spojujícími úchyt žárovky se základnou a připomínající natahovací mechanismus gilotiny), tabákové dýmky s náznakem žebrování jako u vzduchem chlazených válců motoru, psacího pera z drátěné textury jinak používané na ferdinand_alexander_porsche_butzi.jpg (643x800) - 80 KBobalení olejových trubek u závodních motorů, počítačových monitorů, kávovarů a dokonce i koncertního křídla pro rakouského výrobce klavírů Bösendorfera.

Dříve zcela soukromá společnost Porsche Design je nyní dočasně ve vlastnictví korporace Ferdinanda Alexandra a akciové společnosti Dr.-Ing. hc F. Porsche AG, ve které má F.A. 13% podíl. F.A. Porsche je od roku 2005 ze zdravotních důvodů v důchodu. Je čestným předsedou dozorčí rady, stejně jako jeho otec v době, kdy odešel do důchodu.


Muf

Registrace Přihlášení
Jméno:
Předmět:
Tělo zprávy

 Barva písma:  Velikost písma: zavřít značky

Ověřovací kód:
Zapište kód pozpátku! (poslední znak jako první). Je citlivý na malá a velká písmena.