TURBO 930
Turbo je jedním z nejlepších aut která se do dnes vyrábí. Turbo vyrábí hodně automobilek ale jen jedna si na něj může dělat otcovské právo. Stáčí vyslovit slovo turbo a každý hned ví o které automobilce je řeč. Porsche.

            Historie turba začala na podzim roku 1974, kdy Porsche jako vůbec první automobilka představila sériově vyráběné auto s turbodmychadlem. Interní označení prvního turba bylo 930 ale rozšířil se jen název 911 turbo. Automobil byl postaven z dvou prostých důvodů, jednak jako přímá konkurence Ferrari a hlavně, že Porsche potřebovalo koně na závody. Pro Porsche bylo a je turbo vrchol sériových modelů a uchazeči o turbo si toho jsou dobře vědomi. I po třiceti letech je pro smrtelníka svezení zážitkem na celý život. Dnes je téměř nemožné si představit jaké to muselo být žihadlo v době výroby.

           

            Koncepce přeplňovaného motoru se osvědčila již dříve u jiných automobilek ale v té době se jednalo o kompresory poháněné přes klikovku. Porsche na svém nejlepším modelu dělalo postupně vylepšení, ale převodovka byla až do roku 1989 jen čtyřstupňová. Protože odpovídala lepšímu  průběhu kruťáku. O Porsche je všeobecně známo, že má jedny z nejlepších brzd vůbec ale turbu dali ještě lepší. Od roku 1976 Porsche zavedlo galvanizaci celé karosérie a podvozku, čímž prosloužilo životnost celého vozu.

 

            Tvary turba jsou samozřejmě vytvořeny na bázi klasické 911. Ale od klasického modelu 911 se lišil přední maskou kde přibyly průduchy na olejový chladič, výrazně širšími blatníky a obrovským přítlačným křídlem vzadu. Tomuto křídlu se za velkou louží říká velrybí ocas ( whale tail ). Také interiér byl luxusnější. Obsahoval kožené sedadla, elektrické ovládaní oken, klimatizaci, novou přístrojovou desku…

O všech devětsetjedenáctkách z šedesátých a sedmdesátých let se traduje, že dokážou pěkně svého pána potrápit. Bodejť by ne, když turbo mělo 260 kobylek, pořádný krouťák a váhu pod 1200 kilo. To je také jeden důvodů proč se v zemích masového prodaje nacházeli podél cest obtisky. Což asi není skutečně vina auta ale toho, že se turbo dostalo do nesprávných rukou. To, že někdo má papíry na auto a umí kroutit tím kulatým před sebou neznamená, že umí řídit auto s motorem vzadu. Je úplně jasné, že auto které má motor ve předu a auto které ho má v zadu se chová úplně jinak při všech situacích.

 

První turbo je známo především svým motorem, protože pokud se ručička otáčkoměru nedostane za hranici tří a půl tisíce otáček nic se neděje, auto je skoro klidné. Ale jak mile se dostanete přes hranici tří a půl tisíce, tak to začne. Je to taková změna, že jste doslova přibit k sedadlu vozu tak dokonale, že se nemůžete ani zavrtět. Ručička otáčkoměru doslova žízní po sedmi tisících, nestačíte pomalu ani sledovat to co se děje kolem Vás na silnici ale přesto tam kopete vyšší rychlost aby jste si pořádně vychutnaly tu rychlost. Je pravda, že první turba měly méně kobylek pod kapotou ale byly také oproti svým následovníkům lehčí.

 

            Chcete-li si pořídit supersport s osobitostí a kvalitou, tak máte na výběr snad jen z turba. Takovouhle kvalitu kterou Vám Porsche nabízí jen tak v jiné automobilce nenajdete… 

zpět -G.A.S-